ISBN: 978-80-244-6336-0 | ISBN online: 978-80-244-6337-7 | DOI: 10.5507/pdf.23.24463360

Bezpečnost v kontextu osob se specifickými potřebami

Adéla Hanáková, Eva Urbanovská, Tereza Hrudová, Bianka Hudcová, Kristýna Krahulcová, Kateřina Kroupová, Barbora Perczynská, Miloň Potměšil, Veronika Růžičková, Kristina Šimůnková, Gabriela Špinarová, Veronika Vachalová, Tereza Vrbková, Jana Zvědělíková


Is it possible to modify or adjust the existing environment, so it is subjectively assessed as safe for people with specific needs? What are the attributes of a safe environment from the point of view of selected students, parents of children with special needs, professionals working with clients with specific needs, or clients with specific needs themselves? Is it possible to find an opportunity for special educational intervention on safety? This publication tries to answer these and many other questions.

1. edition, Published: 2023, online: 2023, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. Adamčíková, Z., Bernoldová, J. & Strnadová, I. (2015). Mateřství žen s mentálním postižením pohledem sociálních pracovníků: Bezmoc, ale čí? Sociální práce / Sociálna práca, 15(5), 28-40
  2. Adamčíková, Z., Bernoldová, J., Strnadová, I., et al. (2017). Připravenost sociálních pracovníků v terénních službách pro práci s rodiči s mentálním postižením. Fórum sociální politiky, 1(5), 2-11
  3. Ahmed, T., Shaffer, P., Connelly, K., Crandall, D., Kapadia, A. (2016). Addressing Physical Safety, Security, and Privacy for People with Visual Impairments. Symposium on Usable Privacy and Security (SOUPS) 2016, June 22-24, 2016, Denver, Colorado.
  4. Ali, A., Scior, K., Ratti, V., Strydom, A., King, M., & Hassiotis, A. (2012). Discrimination and other barriers to accessing health care: Perspectives of patients with mild and moderate intellectual disability and their carers. PLoS ONE, 7(8), e43855. Go to original source...
  5. Allik, H., Larsson, J. O., & Smedje, H. (2006). Sleep patterns of school-age children with Asperger syndrome or high-functioning autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(5), 585-595. Go to original source...
  6. Altenmüller-Lewis, U. (2017). Designing Schools for Students on the Spectrum. The Design Journal, 20:2215-2229. doi: 10.1080/14606925.2017.1352738 Go to original source...
  7. Angelini, C. (2005). Calpainopathy. In M. P. Adam (Eds.) et. al., GeneReviews®. University of Washington, Seattle.
  8. Antia, S. D., Stinson, M. S., & Gaustad, M. G. (2009). Developing membership in the education of deaf and hard-of-hearing students in inclusive settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 14(3), 293-311. Go to original source...
  9. APA - American Psychiatric Association. (2022). APA Dictionary of Psychology. https://dictionary.apa.org/mental-disorder
  10. ASHA - American Speech-Language-Hearing Association. (2005). Speech-Language Pathologists Providing Clinical Services via Telepractice: Technical Report [online].
  11. ASHA - American Speech-Language-Hearing Association. (2015). Code of ethics. https://www.asha.org/siteassets/publications/et2016-00342.pdf
  12. Autis centrum-průkaz osob s PAS [online]. Copyright, 2022 [cit. 2022-12-05]. Dostupné z: https://autiscentrum.cz/prukaz-osoby-s-pas/
  13. Babtie, P. & Emerson, J. (2018). Dítě s dyskalkulií ve škole (přeložil Marie TĚTHALOVÁ). Portál.
  14. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  15. Bankovská, L., Dragomirecká, E., Blabolová, A., Španiel, F. & Slováková, A. (2015). Psychoeducation for Schizophrenia in the Czech Republic: Curriculum Modification Based on Opinions of Service. Academic Psychiatry. 39(2), 186-190. doi: 10.1007/s40596-014-0234-4 Go to original source...
  16. Barker, R. L. (ed.). (1995). The social work dictionary. Washington: National Association of Social Workers.
  17. Bartlett, D. & Moody, S. (2004). Dyslexia in the Workplace. London, Philadelphia: Whurr.
  18. Bártlová S., Sadílek, P. & Tóthová, V. (2005). Výzkum a ošetřovatelství. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
  19. Barton, J., Hine, R., & Pretty, J. (2016). The health benefits of walking in greenspaces of high natural and heritage value. Journal of Integrative Environmental Sciences, 6(4), 261-278. Go to original source...
  20. Bartoňová, M. (2012). Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Paido.
  21. BE.SAFE. (2019). Průvodce pro policii - Jak pracovat s lidmi s mentálním postižením. Dostupné z: http://besafe-project.eu/wp-content/uploads/2019/10/%C4%8CJ-O5-BeSafe.pdf
  22. Bednářová, I. (2011). Člověk s mentálním postižením a rodičovství. (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci. Fakulta pedagogická. Ústav speciálněpedagogických studií. Vedoucí práce Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.
  23. Beha, A., Kurtalic, S. C. & Petrovic, A. (2022). Workplace Stressors of Deaf and Hearing Workers. Technium Social Sciences Journal, 27, 706-716. Go to original source...
  24. Bekkema, N., Veer, A. J. E., Hertogh, C. M. P. M. & Francke A. L. (2015). From activating towards caring: shifts in care approaches at the end of life of people with intellectual disabilities; a qualitative study of the perspectives of relatives, care-staff and physicians. BMC Palliative Care, 14(1), 1-10. doi: 10.1186/s12904-015-0030-2 Go to original source...
  25. Bělík, V., Svoboda Hoferková, S., & Kraus, B. (2017). Slovník sociální patologie. Grada.
  26. Bernoldová, J. (2012). Mateřství žen s mentálním postižením. (Diplomová práce). Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Katedra speciální pedagogiky. Vedoucí práce doc. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
  27. Bernoldová, J., Adamčíková, Z. & Strnadová I. & Klusáček, J. (2016). Zkušenosti, postoje a znalosti zdravotníků o rodičovství žen s mentálním postižením. Česká gynekologie, 81(1), 41-46.
  28. Bjelica, M., Levine, I. C. & Nova, A. C. (2021). Increasing the contrast of tread edge highlighters improves stair descent safety in older adults with simulated visual impairment. Applied Ergonomics [online]. [cit. 2022-01-14]. doi: 10.1016/j.apergo.2021.103525 Go to original source...
  29. Boyd, B. A., Conroy, M. A., Mancil, G. R., Nakao, T., & Alter, P. J. (2007). Effects of circumscribed interests on the social behaviors of children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(8), 1550-1561. Go to original source...
  30. Brandt, Å., Iwarsson, S., & Ståhle, A. (2011). Older people's use of powered wheelchairs for activity and participation. Journal of Rehabilitation Medicine, 43(2), 181-185.
  31. Bravou, V., Oikonomidou, D., Drigas, A. (2022). A review, Retos, 45, 779-785. Go to original source...
  32. Brennan, D., Brown, J., Campbell, M., Cason, J., Christiana, D., Lee, A., Smith D., Theodoros, D. & Tindall L. (2010). A Blueprint for Telerehabilitation Guidelines. International Joural of Telerehabilitation. 2(2): 31-34. doi: https://doi.org/10.5195/ijt.2010.6063 Go to original source...
  33. Brown, C., Tollefson, N., Dunn, W., Cromwell, R., & Filion, D. (2016). The adult sensory profile: Measuring patterns of sensory processing. American Journal of Occupational Therapy, 55(1), 75-82. Go to original source...
  34. Bugala, M. et al. (2016). Hodnocení kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením jejími účastníky - The Evaluation of Self-Defense for People with Visually Impairment by its Participants. Studia Kinanthropologica. České Budějovice: Jihočeská Univerzita, 17(1), 7-14. Go to original source...
  35. Buhera, Y. & Kurytsia, A. (2022). Formation of psychological space as a factor of successful adaptation to school of children with speech disorders. ScienceRise: Pedagogical Education, 2(47), 62-65. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.255327 Go to original source...
  36. Bunning, K., Heath, B., Minnion, A., & Ockelford, J. (1999). Communication and empowerment: A place for rich and multiple strategies of communication with people with learning disabilities? Journal of Intellectual Disabilities Research, 43(6), 481-492.
  37. Burden, R. & Burdett, J. (2005). Factors associated with successful learning in pupils with dyslexia: motivational analysis. British Journal of Special Education, 32(2), 100-104. doi: https://doi.org/10.1111/j.0952-3383.2005.00378.x Go to original source...
  38. Burden, R. (2008). Is dyslexia necessarily associated with negative feelings of self-worth? A review and implications for future research. Dyslexia, 14(3), 188-196. Go to original source...
  39. Burke, L., Bedard, Ch. & Ludwig, S. (1998). Dealing with sexual abuse of adults with a developmental disability who also have impaired communication: supportive procedures for detection, disclosure and follow-up. Sieccan Newsletter, in Canadian Journal of Human Sexuality, 7(1), 79-92.
  40. Cacan.cz. (2022). [online]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: www.cacan.cz
  41. Carlton, T. O. (1984). Clinical social work in health settings: A guide to professional practice with exemplars. New York: Springer.
  42. Carroll, J. M., Maughan, B., Goodman, R., & Meltzer, H. (2005). Literacy difficulties and psychiatric disorders: evidence for comorbidity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(5), 524-532. Go to original source...
  43. Caselli, N., Pyers, J. & Lieberman, A. M. (2021). Deaf Children of Hearing Parents Have Age-Level Vocabulary Growth When Exposed to American Sign Language by 6 Months of Age. The Journal of Pediatrics, 232, 229-236. doi: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2021.01.029 Go to original source...
  44. Clark, T. (2020). The 4 stages of psychological safety. Oakland: Berret-Koehler Publishers.
  45. Cooper, R., Dvorznak, M., O'Connor, T., Boninger, M. & Jones, D. (1998). Braking electric-powered wheelchairs: Effect of braking method, seatbelt, and legrests. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 79(10), 1244-1249. doi: https://doi.org/10.1016/S0003-9993(98)90269-6 Go to original source...
  46. Corbett, B. A., Schupp, C. W., Levine, S., & Mendoza, S. (2011). Comparing cortisol, stress, and sensory sensitivity in children with autism. Autism Research, 4(1), 32-39. Go to original source...
  47. Corrigan, P. W., Druss, B. G., & Perlick, D. A. (2014). The impact of mental illness stigma on seeking and participating in mental health care. Psychological Science in the Public Interest, 15(2), 37-70. Go to original source...
  48. Čechová, M., Čechová, J., Hořínková, A. & Mrázková, Z. (2006). Bílá místa v péči o oběti domácího násilí: Analýza systému pomoci obětem domácího násilí s výstupy monitoringu domácího násilí v Jihomoravském kraji, [online], [cit. 2020-12-27]. Dostupné z: http://ww.persefona.cz/download/analyza bila mista.pdf
  49. Černá, A. (2013). Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. Psyché.
  50. Česká asociace nevidomých a slabozrakých (2017). Péče o zrak. Retrieved from https://www.nevidomi.cz/pece-o-zrak/
  51. Česká republika 2030 - Udržitelná ČR 2030 [online]. [cit. 11. 01. 2022]. Dostupné z: https://www.cr2030.cz/strategie/wp-content/uploads/sites/2/2018/05/11_Bezpe%C4%8Dnost.pdf
  52. Českénoviny.cz. (2021). Psychiatrům za 10 let stoupl počet pacientů o 80 %, lékařů je ale málo [online]. ČTK. Dostupné z: https://www.ceskenoviny.cz/systém/psychiatrum-za-10-let-ssystém-počet-pacientu-o-80-lekaru-je-ale-%20malo/2113731?fbclid=IwAR23Gw5bcvZcJJW_y2JC3go1cJ04F3QmKLEI4KpxleKxvE1eCoDzuDSsRoc
  53. Čevela, R. et al. (2014). Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. 1. vyd. Praha: Grada, 238 s.
  54. Čihounková, J., Skotáková, A., Bugala, M. & Šenkýř, J. (2015). Different approach analysis of self-defence for people with physical disability. In: Is.muni.cz [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1451/podzim2016/bk2294/um/ppt vozickari seb.pdf
  55. ČLS JEP. (2017). Malý průvodce reformou psychiatrické péče. Praha: Psychiatrická společnost ČLS JEP. Dostupné z: https://www.psychiatrie.cz/images/stories/MZ_psychiatrie_pruvodce_final.pdf
  56. ČT24. (2021). Děti izolací trpí a nerovnosti se zvyšují, varuje speciální pedagožka Laurenčíková. Česká televize. ©1996-2001.
  57. Dalhousie University and Capital Health. (2021). Wheelchair Skills Program (WSP) Manual and Forms. [cit. 2022-03-15]. Dostupné z: https://wheelchairskillsprogram.ca/en/skills-manual-forms/
  58. Dammeyer, J., Crowe, K., Marschark, M. & Rosica, M. (2019). Work and Employment Characteristics of Deaf and Hard-of-Hearing Adults. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 24(4), 386-395-395. doi: https://doi.org/10.1093/deafed/enz018 Go to original source...
  59. Davies, A., Souza, L. & Frank, A. (2009). Changes in the quality of life in severely disabled people following provision of powered indoor/outdoor chairs. Disability and Rehabilitation, 25(6), 286-290. doi: https://doi.org/10.1080/0963828021000043734 Go to original source...
  60. Day R. (1993). Mouth care in an intensive care unit: a review. Int Crit Care Nursing. doi: https://doi.org/10.1016/S0964-3397(05)80007-2 Go to original source...
  61. Dědinová, T. (2013). Braňte se překvapením násilníka. In: Vozickar.com [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: http://www.vozickar.com/brante-se-prekvapenim-nasilnika/
  62. Dědková, M. (2016). Partnerství a rodičovství osob s mentálním postižením. (Diplomová práce). Univerzita Hradec Králové. Vedoucí práce PhDr. Lenka Neubauerová.
  63. Deklarace OSN o právech lidí s mentálním postižením (1971). Organizace spojených národů.
  64. Deklarace práv zdravotně postižených osob. (1975).
  65. Del Castillo, G., Skaar, S., Cardenas, A. & Fehr, L. (2006). A sonar approach to obstacle detection for a vision-based autonomous wheelchair. Robotics and Autonomous Systems, 54(12), 967-981. doi: https://doi.org/10.1016/j.robot.2006.05.011 Go to original source...
  66. DesGeorges, J. (2016). Avoiding Assumptions: Communication Decisions Made by Hearing Parents of Deaf Children. AMA J Ethics. 18(4):442-446. doi: 10.1001/journalofethics.2016.18.4.sect1-1604 Go to original source...
  67. Dezort, J. (2019). Koktavost - návrh komplexního diagnosticko-terapeutického programu prodospělé s koktavostí s důrazem na desenzibilizaci, recidivu a následnou péči. (Disertační práce). Univerzita Karlova.
  68. Didden, R., Korzilius, H., & Curfs, L. M. G. (2002). Sleep problems in individuals with Angelman syndrome. American Journal on Mental Retardation, 107(4), 275-284. Go to original source...
  69. Dlabal, M. (2021). Komunikace v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
  70. Durdilová́, L. (2014). Telepractice terapie a jejî využitî v logopedické praxi. Speciálnî pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciálnî pedagogiky.
  71. Dušek, K. & Večeřová-Procházková, A. (2015). Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada Publishing, Psyché (Grada).
  72. Dykens, E. M. (2000). Psychopathology in children with intellectual disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(4), 407-417. Go to original source...
  73. Dykens, E. M., & Lense, M. (2011). Intellectual disabilities and mental health: A research review. In R. Fletcher (Ed.), International Review of Research in Developmental Disabilities (Vol. 40, pp. 61-91). Elsevier.
  74. EAC - Evaluation Advisory CE. (2021). Evaluace projektů Reformy psychiatrické péče - ČÁST A - Evaluace projektu "Podpora vzniku Center duševního zdraví I". Ministerstvo zdravotnictví ČR. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/2021/07/210503_CDZI_Z%C3%A1v%C4%9Bre%C4%8Dna_zprava_FINAF.pdf
  75. E-bezpečí. (2021). Kybergrooming - nebezpečné seznamování v online prostředí [YouTube video]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=mn0Fzgh_1tg
  76. E-bezpečí. (2021). Kybergrooming - Triky sexuálních útočníků na internetu [YouTube video]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=4HOZwYnvamo
  77. E-bezpečí. (2022). Druhy kyberšikany [YouTube video]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=3zkbk4FllRA
  78. E-bezpečí: Portál E-bezpečí [online]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/
  79. Ekberg, O. & Feinberg M. J. (1991). Altered swallowing function in elderly patients without dysphagia: radiologic findings in 56 cases. American Journal of Roentgenology. 156: 1181-1184. doi: 10.2214/ajr.156.6.2028863 Go to original source...
  80. Emerson, E., Hatton, C., Robertson, J., Roberts, H., Baines, S., Evison, F., & Glover, G. (2012). People with learning disabilities in England 2011: Services & supports. Durham: Improving Health & Lives: Learning Disabilities Observatory. Go to original source...
  81. Engelman, A., Ivey, S. L., Tseng, W., Dahrouge, D., Neuhauser, L. & Brune, J. (2013). Responding to the deaf in disasters: Establishing the need for systematic training for state-level emergency management agencies and community organizations. BMC Health Services Research, 13(1). doi: https://doi.org/10.1186/1472-6963-13-84 Go to original source...
  82. Etický kodex Asociace klinických logopedů České republiky z.s. (2018). Asociace klinických logopedů - sdružení odborníků z oblasti logopedie - AKL. https://www.klinickalogopedie.cz/res/file/2020/eticky-kodex-nove-body.pdf
  83. Faltus, F. & Janečková, E. (2008). Vliv duševních chorob na pracovní výkonnost. Česká a slovenská psychiatrie. 104(6), 313-319.
  84. Felce, D., & Perry, J. (1995). Quality of life: Its definition and measurement. Research in Developmental Disabilities, 16(1), 51-74. Go to original source...
  85. Finková, D., Růžičková, V., Stejskalová, K. (2011). Edukační proces u osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  86. Firth, N., Frydenberg, E., Steeg, C., & Bond, L. (2003). Coping successfully with dyslexia: An initial study of an inclusive school-based resilience programme. Dyslexia, 9(2), 122-139.
  87. Fischer, S. & Škoda, J. (2014). Sociální patologie: Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada.
  88. Fleming, A. et al. (2013). Putting the "Tele" in Telepractice. Perspectives on Telepractice [online].
  89. Foltová, L., Portešová, Š. & Kukla, L. (2013). Behaviorální, Emoční a Sociální Potíže Dyslektických Dětí Během Školní Docházky 7-15 let) - Longitudinální Výzkum. Ceskoslovenska Psychologie, 57(6), 505-520.
  90. Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 4, přeložil Karel BALCAR). Portál.
  91. Frank, A. O., Ward, J., Orwell, N. J., McCullagh, C. & Belcher, M. (2000). Introduction of a new NHS electric-powered indoor/outdoor chair (EPIOC) service: benefits, risks and implications for prescribers. Clinical rehabilitation, 14(6), 665-673. Go to original source...
  92. Frank, A., Neophytou, C., Frank, J. & De Souza, L. (2009). Electric-powered indoor/outdoor wheelchairs 'EPI'Cs): 'sers' views of influence on family, friends and carers. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 5(5), 327-338. doi: https://doi.org/10.3109/17483101003746352 Go to original source...
  93. Fraser, M. (1999). Samoliečba zajakavosti. Bratislava: Renoma.
  94. Fučík, P. & Chromková-Manea, B. E. (2011). Kde hledat bariéry rodičovství? Sociální Studia
  95. Gaines, K. S., Curry, Z., Shroyer, J., Amor, C., & Lock, R. H. (2014). The perceived effects of visual design and features on students with autism spectrum disorder. Journal of Architectural and Planning Research, 31(4), 282-298
  96. Ganz, J. B., Earles-Vollrath, T. L., Heath, A. K., Parker, R. I., Rispoli, M. J., & Duran, J. B. (2012). A meta-analysis of single case research studies on aided augmentative and alternative communication systems with individuals with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(1), 60-74. Go to original source...
  97. Garcia, D., Dukes, C., Brady, M. P., Scott, J., & Wilson, C. L. (2016). Using modeling and rehearsal to teach fire safety to children with autism[J]. Journal of Applied Behavior Analysis, 49, 699-704. doi:10.1002/jaba.331] Go to original source...
  98. Gerber, P. J., Ginsberg, R., & Reiff, H. B. (1992). Identifying alterable patterns in employment success for highly successful adults with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 25(8), 475-487. Go to original source...
  99. Geruschat, D. R., & Smith, A. J. (1997). Low vision and mobility. In Foundations of orientation and mobility (pp. 60-102). AFB Press.
  100. Gianotti J., T. Kahl J. M. Harper & J. K. Luiselli. (2021). Behavioral Safety Assessment and Intervention among Residential Care Providers of Students with Intellectual and Developmental Disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities [online]. 33(5), 789-798 doi:10.1007/s10882-020-09773-7 Go to original source...
  101. Gilemkhanova, E. N. (2021). Types of school students based on the individualized risks of socio-psychological safety of the sports and educational environment[J]. Journal of Human Sport and Exercise, 16(3),1188-1196. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.16.Proc3.35 Go to original source...
  102. Giles S. J., Panagioti, M., Riste, L. et al. (2021). Visual impairment and medication safety: a protocol for a scoping review. Systematic Reviews. [online]. 10(1), 1-6 [cit. 2022-01-14]. doi:10.1186/s13643-021-01800-8 Go to original source...
  103. Gillespie-Lynch, K., Brooks, P. J., Someki, F., Obeid, R., Shane-Simpson, C., Kapp, S. K.... & Smith, D. S. (2015). Changing college students' conceptions of autism: An online training to increase knowledge and decrease stigma. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(8), 2553-2566. Go to original source...
  104. Glickman, N. S. (2003). Culturally affirmative mental health treatment for deaf people: What it looks like and why it is essential. In N. S. Glickman & M. A. Harvey (Eds.), Culturally affirmative psychotherapy with deaf persons (pp. 1-34). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Go to original source...
  105. Green, S. A., Hernandez, L., Bookheimer, S. Y., & Dapretto, M. (2015). Salience network connectivity in autism is related to brain and behavioral markers of sensory overresponsivity. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 54(7), 604-611. Go to original source...
  106. Griffiths J. & Lewis D. (2002). Guidelines for the oral care of patients who are dependent, dysphagic or critically ill. Journal of Disability and Oral Health. 3/1 30-33. https://www.stephenhancocks.com/download.php?op=view_article&article_id=57https://www.stephenhancocks.com/view.php?journal_id=24
  107. Gupta, A., Ghosh, T., Kumar, P., & Bhawna, S. (2017). Development of Android Based Powered Intelligent Wheelchair for Quadriplegic Persons. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 225. https://doi.org/10.1088/1757-899X/225/1/012127 Go to original source...
  108. Guyer, B. (1997). The pretenders: Gifted People Who Have Difficulty Learning. Homewood: High Tide Press.
  109. Gwynnyth L., D. McConnell, A. Honey, R. Mayes, & D. Russo. (2003). Promoting health and home safety for children of parents with intellectual disability: a randomized controlled trial[J]. Research in Developmental Disabilities, 24:405-431. doi:10.1016/j.ridd.2003.06.001] Go to original source...
  110. Hadj-Moussová, Z. (1997). Psychologie handicapu. Část 2, Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita.
  111. Hanáčková, V. & Masopustová, Z. (2020). Pojetí kontaktního rodičovství v České republice: Tematická analýza. Československá Psychologie, 64(1), 102-117.
  112. Hanáková, A. a kol. (2021). Přístupnost v kontextu osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  113. Harčáríková, T. (2014). The Importance of the School Success in the Self-Assessment of a Pupil with the Learning Disability. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 4(1), 21-24.
  114. Hartl, P. & Hartlová, (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál.
  115. Hartl, P. & Hartlová, H. (2015). Psychologický slovník. Praha: Portál.
  116. Hastings, R. P., Allen, R., Baker, P., Gore, N. J., Hughes, J. C., McGill, P.... & Toogood, S. (2005). A conceptual framework for understanding why challenging behaviours occur in people with developmental disabilities. International Journal of Positive Behavioural Support, 3(2), 5-13.
  117. Helgadottir F. D., Menzies R. G., Onslow M., Packman A., & O'Briana S. (2014). Safety Behaviors and Speech Treatment for Adults Who Stutter. Journal of Speech, Language, and Hearing Research: vol. 57, 1308-1313. American Speech-Language-Hearing Association. DOI: 10.1044/2014_JSLHR-S-13-0041 Go to original source...
  118. Hemsley, B., Balandin, S., & Togher, L. (2017). Narrative analysis of the hospital experience for older parents of people who cannot speak. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 42(1), 19-31.
  119. Hersh, M. A., & Johnson, M. A. (2008). Assistive technology for visually impaired and blind people. Springer Science & Business Media. Go to original source...
  120. Hindmarsh, G., Llewellyn, G. & Emerson, E. (2015). Mothers with Intellectual Impairment and Their 9month-old Infants. Journal of Intellectual Disability Research, 59(6), 541‒550. DOI: 10.1111/jir.12159. Go to original source...
  121. Hirasawa, N., Fujiwara, Y., & Yamane, M. (2009). Physical arrangements and staff implementation of function-based interventions in school and community settings. Japanese Journal of Special Education, 46(6), 435-446. Go to original source...
  122. Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J., Sawyer, A. T., & Fang, A. (2012). The efficacy of cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Cognitive Therapy and Research, 36(5), 427-440. Go to original source...
  123. Höglund, B. & Larsson, M. (2018). Ethical dilemmas and legal aspects in contraceptive counselling for women with intellectual disability - Focus group interviews among midwives in Sweden[J]. J Appl Res Intellect Disabil. 32:1558-1566. DOI: 10.1111/jar.12651 Go to original source...
  124. Holeček, T., & Kolář, P. (2015). Chodítka s čtyřmi nohami - pomocník pro seniory. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 22(3), 129-135.
  125. Hollá, K. (2013). Kyberšikana. Bratislava: IRIS.
  126. Holman, J. A., Hornsby, B. W. Y., Bess, F. H. & Naylor, G. (2021). Can listening-related fatigue influence well-being? Examining associations between hearing loss traté tratégyivity levels and well-being. International Journal of Audiology. Advance online publication. doi: https://doi.org/10.1080/14992027.2020.1853261 Go to original source...
  127. Holman, J. A., Naylor, G., Drummond, A. & Hughes, S. E. (2019). Hearing impairment and daily-life fatigue: a qualitative study. International Journal of Audiology, 58(7), 408-416-416. doi: https://doi.org/10.1080/14992027.2019.1597284 Go to original source...
  128. Holmes, E. A., O'Connor, R. C., Perry, V. H., Tracey, I., Wessely, S., Arseneault, L.... & Ford, T. (2015). Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science. The Lancet Psychiatry.
  129. Hosák, L., & Hrdlička, M., et al. (2016). Psychiatry and pedopsychiatry. Prague: Charles University, Karolinum Press. Go to original source...
  130. Hrudová, T., Hanáková A., & Šimůnková, K. (2021). Poskytování tel practice v logopedii. Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  131. Hudcová, B. (2022). The concept of readiness by employees of selected residential social services in the Czech Republic. Journal of exceptional people. (in print). Go to original source...
  132. Hughes, S. (2014). Bullying: What Speech-Language Pathologists Should Know[J]. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 45: 3-13. Https//doi.org/10.1044/2013_LSHSS-13-0013. Go to original source...
  133. Humphrey, N., & Lewis, S. (2008). 'Make me normal': The views and experiences of pupils on the autistic spectrum in mainstream secondary schools. Autism, 12(1), 23-46. Go to original source...
  134. Humphrey, N., & Mullins, P. M. (2004). Self-concept and self-esteem in developmental dyslexia. Journal of Research in Special Educational Needs, 2(2). https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2002.00163.x. Go to original source...
  135. Humphrey, N., & Mullins, P. M. (2007). Self-concept and self-esteem in developmental dyslexia. Journal of Research in Special Educational Needs, 7(1), 1-13.
  136. Charta práv osob s autismem. (1992). [online], [cit. 2022-09-21]. Dostupné na: Charta_prav_osob_s_autismem.pdf (autismusprocit.cz)
  137. Chrastina, J. (2019). Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu = Case study - a Method of Qualitative Research Strategy and Research Design. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  138. Chrastina, J., Špatenková, N., & Hudcová, B. (2020). Náročné, krizové a mimořádné situace v kontextu rezidenčních služeb: umírání, doprovázení a smrt uživatelů se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  139. ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics. (n.d.). ICD-11. https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/334423054
  140. Inan F., A., Namin, A., S., Pogrund, R., L. & Jones K., S. (2016). Internet use and cybersecurity concerns of individuals with visual impairments. Journal of Educational Technology & Society; Palmerston North Sv. 19, Čís. 1, 28-40.
  141. International Disabled Self-Defense Association, (2020.) In: NATIONAL CENTER ON HEALTH, PHYSICAL ACTIVITY AND DISABILITY (NCHPAD). Nchpad.org [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: https://www.nchpad.org/Directories/Qrganizations/2687/International~Disabled~Self-Defense~Association
  142. Internetem bezpečně. (2022). [online]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.internetembezpecne.cz/
  143. J. Danker, I. Strnadová, & T. M. Cumming (2019). "They don't have a good life if we keep thinking that they're doing it on purpose!": Teachers' Perspectives on the Well-Being of Students with Autism[J]. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49:2923-2934. Go to original source...
  144. Jandourek, J. (2001). Sociologický slovník. Praha: Portál.
  145. Jasenovcová, H. (2007). Historie výcviku vodících psů. Svět psů, 60-61.
  146. Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus.
  147. Jihočeské centrum pro zdravotně postižené a seniory o.p.s., (2014). Praktická sebeobrana pro osoby se zdravotním postižením a seniory. Jczps.webnode.cz [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: https://jczps.webnode.cz/projekty/prakticka-sebeobrana-pro-osoby-se-zdravotnim-postizenim-a-seniory/
  148. Jöreskog, K. & Starke, M. (2013). Professionals' Perceptions of and Approach to Parents with Intellectual Disability: A Question of Knowledge? International Journal of Social Science Studies, 1(2), DOI: 10.11114/ijsss.v1i2.134. Go to original source...
  149. Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2008). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Portál.
  150. Kalvach, Z. (2011). Křehký pacient a primární péče. Grada.
  151. Karemaker, M., Ten Hoor, G. A., René R. Hagen, R. R., M. van Schie, C. H., Boersma, K. & Ruiter, R. A. C. (2021). Elderly about home fire safety: A qualitative study into home fire safety knowledge and behaviour. Fire Safety Journal [online]. 124 [cit. 2022-01-14]. doi: 10.1016/j.firesaf.2021.103391 Go to original source...
  152. Kars, C., Hofman, M., Geertzen, J. H. B., Pepping, G. J., & Dekker, R. (2009). Participation in sports by lower limb amputees in the Province of Drenthe, The Netherlands. Prosthetics and Orthotics International, 33(4), 356-367. Go to original source...
  153. Karst, J. S., & Van Hecke, A. V. (2012). Parent and family impact of autism spectrum disorders: A review and proposed model for intervention evaluation. Clinical Child and Family Psychology Review, 15(3), 247-277. Go to original source...
  154. Kašáková, E., Vokurka, M., & Hugo, J. (c2015). Výkladový slovník pro zdravotní sestry. Maxdorf.
  155. Kawaguchi, A., Wei, J., Noda, Y., Miyoshi, T., & Terashima, K. (2009). A Study on the Safety and Drivability Enhancement of Mobile Wheelchairs. In 2009 International Conference on Computing, Engineering and Information (pp. 384-387). IEEE. Go to original source...
  156. Kearney, K. B., M. P. Brady, K. Hall, & T. Honsberger. (2018). Using Peer-Mediated Literacy-Based Behavioral Interventions to Increase First Aid Safety Skills in Students With Developmental Disabilities[J]. Behav Modis, 42(5): 639-660 doi: 10.1177/0145445517725866 Go to original source...
  157. Keeler, L., Kirby, R. L., Parker, K., McLean, K. D., & Hayden, J. A. (2018). Effectiveness of the Wheelchair Skills Training Program: a systematic review and meta-analysis. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology. Go to original source...
  158. Kejřová, K., & Krejčová, L. (2015). Výskyt dyslexie u osob ve výkonu trestu odnětí svobody v České republice. Psychologie pro praxi, 50(3), 75-85.
  159. Khajeei, D., Smith, D., Kachur, B. & Abdul, N. (2019). Sexuality and Disability 37:41-61 https://doi.org/10.1007/s11195-018-09556-1 Go to original source...
  160. Khanna, R., Jariwala, K., & Bentley, J. P. (2014). Social support and mental health in adults with self-reported autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(5), 334-341. Go to original source...
  161. King, S., Werther, K., Ruelling, A., & Kim, E. (2020). Taking the classroom to camp: The facilitators' role in creating an impactful interprofessional experiential learning opportunity. Journal of Interprofessional Care, 34(6), 791-798. https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1693355. Go to original source...
  162. Kinnaer, M., Baumers, S., & Heylighen, A. (2016). Autism-friendly architecture from the outside in and the inside out: An explorative study based on autobiographies of autistic people[J]. Journal of Housing and the Built Environment, 31(2), 179-195 Go to original source...
  163. Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
  164. Kocurová, M. (2002). Emocionální a sociální aspekty specifických poruch učení. DSpace Home [online]. [cit. 20. 11. 2022]. Dostupné z: http://dspace.specpeda.cz/handle/0/684
  165. Kodymová, P., & Vlčko, P. (2014). Probace a domácí násilí na jedincích se zdravotním postižením [online], [cit. 2020-12-27]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/97135/1397537 pavla kodvmova 88-94.pdf?sequence=l&isAllowed=y
  166. Kondo, E., ©2007. NOT-ME! Not-me.org [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: https://not-me.org/index.html
  167. Konečná, H., Kubínová, J., & Sudová, M. (2013). Současný rodičovský diskurz a jeho dopad na právní rodičovství. Proceedings of the Conference on Qualitative Approach & Methods in Human Sciences, 144-155.
  168. Kopecká, E. (2013). Volnočasové aktivity jako součást sociální rehabilitace osob s duševním onemocněním. [Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci]. https://theses.cz/id/q5q63w/.
  169. Kopecký, K., Krejčí, V. (2010). Rizika virtuální komunikace: (příručka pro učitele a rodiče). NET UNIVERSITY, s.r.o.
  170. Kowalski R. M., Limber S. E. & Agatston P. W. (2012). Cyberbullying: Bullying in the digital age. Malden, MA, Wiley-Blackwell.
  171. Kozáková, Z. (2007). Sexualita osob s mentálním postižením in Psychopedie. Praha, Parta.
  172. Kozáková, Z. (2013). Rodičovství osob s mentálním postižením. In: Lištiak Mendzáková, S. Postihnutie a sexualita. Prešov: Prešovská univerzita, 181-211.
  173. Kraus, J. (2014). Pět nejlepších nástrojů pro tvorbu myšlenkových map.
  174. Krejčiříková, I.. (2016). Bezpečnostní obavy osob na vozíku. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
  175. Krejčová, L. (2019). Dyslexie: psychologické souvislosti. Grada.
  176. Kroupová, K., Hanáková, A. a kol. (2020) Úprava prostředí pohledem osob se zdravotním postižením. Univerzita Palackého v Olomouci.
  177. Krupchanka, D., Chrtková, D., Vítková, M., Munzel, D., Čihařová, M., Růžičková, T., Winkler, P., Janoušková, M., Albanese, E., & Sartorius, N. (2018). Experience of stigma and discrimination in families of persons with schizophrenia in the Czech Republic. Social / Social Studies (1214813X), 8(4), 7-9. Https//doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.07.015. Go to original source...
  178. Kruse, L. G., Spencer, T. D., Olszewski, A., & Goldstein, H. (2015). Small Groups, Big Gains: Efficacy of a Tier 2 Phonological Awareness Intervention With Preschoolers With Early Literacy Deficits. American Journal of Speech-Language Pathology, 24, 189-205. Go to original source...
  179. Kucharská, A. (2014). Děti se specifickými poruchami učení ve školním prostředí. Pedagogická orientace, 24(3), 393-414.
  180. La Grow, S., Ebrahim, H., Towers, A., Yeung, P., Alpass, F., & Stephens, C. (2013). Factors affecting the impact of disability on daily life: Comparing the perceptions of older people with vision impairment and service providers in New Zealand. Journal of Visual Impairment & Blindness, 107(6), 467-478.
  181. Learmonth, Y. C., Pilutti, L. A., Herring, M. P., Motl, R. W., Chan, B., & Metse, A. P. (2021). Safety of exercise training in multiple sclerosis: a protocol for an updated systematic review and meta-analysis. Systematic Reviews [online]. 10(1), 1-10. Doi:10.1186/s13643-021-01751-0 Go to original source...
  182. Léblová, K. (2017). Vozíčkáři nemusí být bezbranní. Na kurzu se učili, jak zneškodnit agresora. Novinky.cz [online]. https://www.novinky.cz/domaci/clanek/vozickari-nemusi-byt-bezbranni-na-kurzu-se-ucili-jak-zneskodnit-agresora-40023628
  183. Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
  184. Lewis, C., Stenfert-Kroese, B. & O'brien, A. (2015). Child and Family Social Workers' Experiences of Working with Parents with Intellectual Disabilities. Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities, 9(6), 327‒337. DOI: 10.1108/AMHID-03-2015-0013. Go to original source...
  185. Lindsay, G., Dockrell, J., Desforges, M., Law, J., & Peacey, N. (2014). Meeting the needs of children and young people with speech, language and communication difficulties. International Journal of Language & Communication Disorders, 49(4), 468-480.
  186. Linhart, J. a kol. (2003). Slovník cizích slov pro nové století. Litvínov: Dialog.
  187. Lištiak - Mandzáková, S. (2013). Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013.
  188. Litvak, A. G. (1979). Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  189. Logemann, J. A. (1998). Evaluation and treatment of swallowing disorders. Pro-ed. Go to original source...
  190. Logemann, J. A., Rademaker, A. W., Pauloski, B. R., & Kahrilas, P. J. (1994). Effects of postural change on aspiration in head and neck surgical patients. Otolaryngology-Head-Neck Surgery, 110:222-227. Go to original source...
  191. Lubetsky, M. J., Handen, B. L., Lubetsky, M., & McGonigle, J. J. (2011). Systems of care for individuals with autism spectrum disorder and serious behavioral disturbance through the lifespan. Child and Adolescent Psychiatric Clinics, 20(2), 163-170.
  192. Ludíková, L. (2015). Centrum podpory studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  193. LUMOS (2013). Kniha pro rodiče. Dostupné z: http://nahradnirodina.cz/sites/default/files/kniha_pro_rodice.pdf
  194. Lysaker, P. H., Kukla, M., Dubreucq, J., Gumley, A., McLeod, H., Vohs, J. L.... & Dimaggio, G. (2018). Metacognitive reflection and insight therapy for early psychosis: A preliminary study of a novel integrative psychotherapy. Schizophrenia Research, 195, 428-433. Go to original source...
  195. MacCormack J., & Freeman, J. (2019). The Virtual Environment Social Program for Youths With Autism Spectrum Disorder. International Journal of Play Therapy. 28(4): 218-237 Go to original source...
  196. Mahrová, G. & Venglářová, M. (2008). Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada.
  197. Mansell, J., & Beadle-Brown, J. (2004). Person-centred planning or person-centred action? Policy and practice in intellectual disability services. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 17(1), 1-9. Go to original source...
  198. Mareš, M. (2002) Bezpečnost. In Perspektivy vývoje bezpečnostní situace, vojenství a obranných systémů do roku 2015 s výhledem do roku 2025. Dostupné z: https://moodle.unob.cz/pluginfile.php/11277/course/section/3043/%C4%8Cesk%C3%A1%20bezpe%C4%8Dnostn%C3%AD%20terminologie.pdf
  199. Marešová, A. (2010). Sociálně-patologické jevy. In: Trestně-právní revue. Praha: C. H. Beck, s. 49-55.
  200. Margalit, M., Tur-Kaspa, H., & Most, T. (1991). Reciprocal relationships between loneliness, self-esteem, and social support among students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 24(4), 205-209.
  201. Marková, E., Venglářová, M., & Babiaková, M. (2006). Psychiatrická ošetřovatelská péče. Praha: Grada.
  202. Marschark, M., Lang, H. G., & Albertini, J. A. (2005). Educating deaf students: From research to practice. Oxford University Press. Go to original source...
  203. Martino, R., Knutson, P., Mascitelli, A., & Powell-Vinden, B. (2006). Management of Dysphagia in Acute Stroke: An educational manual for the dysphagia screening professional. Heart and Stroke Foundation of Ontario, 1-48.
  204. Mašínová-Krbcová, L., Pfeiffer, J., Papežová, S., Urbánková, M., Fišarová, Z., & Herbstová, H. (2020). Metodika zavádění multidisciplinárního přístupu v péči a pod oře lidí s duševním onemocněním. Ministerstvo zdravotnictví ČR. https://www.reformapsychiatrie.cz/sites/default/files/2021-03/metodika_MT_fin%20schv%C3%A1lena%20VV.pdf
  205. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí (3., přeprac. vyd). H & H.
  206. Matějček, Z. (2004). Rodičům na hezčí cestu. Jinočany: H & H.
  207. Matějček, Z. (2006). Výbor z díla. 1. vyd. Praha: Karolinum.
  208. Matějček, Z., & Vágnerová, M. (2006). Sociální aspekty dyslexie. Karolinum.
  209. Matějček. Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada.
  210. Matoušek, O. et al. (2012). Podpora rodiny. Praha: Portál.
  211. McBride, H. E. A., Siegel, L. S. (2016). Learning Disabilities and Adolescent Suicide. Journal of Learning Disabilities, 30(6). https://doi.org/10.1177/00222194703000609. Go to original source...
  212. McConnell, D., Aunos, M., Feldman, M., et al. (2011). Child Maltreatment Investigations Involving Parents With Cognitive Impairments in Canada. Child Maltreatment, 16(1), 21‒32. DOI: 10.1177/1077559510388843. Go to original source...
  213. Michalík, J. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Portál.
  214. Michalová, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Tobiáš.
  215. Missouri Coalition Against Domestic & Sexual Violence (2012). Understanding the Nature and Dynamics of Domestic Violence. Mocadsv.org [online]. Dostupné z: https://www.mocadsv.org/FileStream.aspx?FileID=2
  216. Mitra, S., Posarac, A., & Vick, B. (2011). Disability and poverty in developing countries: A snapshot from the World Health Survey. Washington DC: World Bank. Go to original source...
  217. Mohammadi, F., Rakhshan, M., Molazem, Z., Zareh, N. & Gillespie, M. (2019). Parents' Perspectives on Family Violence against Children with Autism. Archives of Iran Medicine, 22(9):505-510.
  218. Molton, I. R., & Yorkston, K. M. (2017). Growing older with a physical disability: A special application of the successful aging paradigm. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 72(2), 290-299.
  219. Monsen, K., Sanders F. A., Yu, F. et al. (2011). Family Home Visiting Outcomes for Mothers with and Without Intellectual Disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 55(5), 484‒499. DOI: 10.1111/j.1365-2788.2011.01402.x. Go to original source...
  220. Morgan, C. (2020). The Unacknowledged Crisis of Vi­ olence Against Disabled People. In: Cdrnys.org [online]. Dostupné z: https://www.cdrnys.org/blog/advo-cacy/the-unacknowledged-crisis-of-violence-against-disabled-people/
  221. Mostafa, M. (2008). An architecture for autism: Concepts of design intervention for the autistic user. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research 2,1: 189-211.
  222. Mostafa, M. (2014). Architecture for autism: Autism ASPECTSSTM in School Design. International journal of Architectural Research, 8(1), 143-158. Go to original source...
  223. Mousa, G., Almaddah, A., & A. Aly, A. (2021). Design and Implementation of Wheel Chasystémtrol System Using Particle Swarm Algorithm. Computers, Materials & Continua, 66(2), 2005-2023. https://doi.org/10.32604/cmc.2020.012580 Go to original source...
  224. MSPV (2022). Práva pacientů ČR. https://www.mpsv.cz/prava-pacientu-cr
  225. Müller, E., & Sweeney, J. (2008). Communication and sensory issues in autism: A review of the literature. Journal on Developmental Disabilities, 14(2), 7-19.
  226. Musil, L. & Navrátil, P. (2000). Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Sociální studia, č. 5, s. 105-141.
  227. MZČR (2019). Průvodce reformou psychiatrické péče. Reforma péče o duševní zdraví - Ministerstvo zdravotnictví České republiky. https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/18149/39439/Pr%C5%AFvodceReformou_komplet.pdf
  228. MZČR (2020). Národní akční plán pro duševní zdraví 2020-2030. Ministerstvo zdravotnictví České republiky. https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/2020/01/N%C3%A1rodn%C3%AD-ak%C4%8Dn%C3%AD-pl%C3%A1n-pro-du%C5%A1evn%C3%AD-zdrav%C3%AD-2020-2030.pdf
  229. Nagib, W. & Williams, A. (2017). Toward an autism-friendly home environment[J]. Housing studies,32(2), 1-28. Https//doi.org/10.1080/02673037.2016.1181719. Go to original source...
  230. Národní institut pro autismus. (2018). Projekt Autismus - život v komunitě. Retrieved from https://www.autismus.cz/projekt-autismus-zivot-v-komunite
  231. NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracovánîm osobnîch údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařîzení o ochraně osobnîch údajů). (2016). https://www.uoou.cz/assets/File.ashx?id_org=200144&id_dokumenty=20112
  232. NATIONAL COUNCIL ON DISABILITY (2012). Rocking The Cradle: Ensuring The Rights Of Parents With Disabilities and Their Children [online]. Was National Council on Disability, Washington: DC National Council on Disability. [19. 8. 2022]. Dostupné z: https://www.ncd.gov/publications/2012/Sep272012
  233. Neal, K., McMahon, C. M., Hughes, S. E. & Boisvert, I. (2022). Listening-Based Communication Ability in Adults With Hearing Loss: A Scoping Review of Existing Measures. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 13. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.786347 Go to original source...
  234. NEOBYČEJNÉ RODIČOVSTVÍ (2013). Sebevzdělávací materiály. Dostupné z: http://www.neobycejnerodicovstvi.cz/#
  235. Nepotřebuji, bojím se, nemám informace (2021). Dostupné z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=edsano&AN=edsano.VLSD20211125010008&authtype=shib〈=cs&site=eds-live≻ope=site
  236. Neubauer, K. (2018). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál.
  237. Nouri et al. (2012). Stuttering: Genetic updates and a case report. Advanced Biomedical Research, 1(1):14. https://doi.org/10.4103/2277-9175.96070 Go to original source...
  238. Novosad, L. (2002). Zdravotní znevýhodnění a riziko sexuálního zneužití či napadení. In Ochrana zdravotně postižených před sexuálním zneužitím. Praha: ELÁN.
  239. Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
  240. Novosad, L. (2011). Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskursivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Portál.
  241. Novosad, L., Girgleová, L. (2013). Aplikace konceptusociálního fungování u dospělého klienta s mentálním postižením. Akademické statě 3: 59-66
  242. Novotná, V., & Honzák, R (2021). Krize v životě, život v krizi. Praha: Euromedia Group. Universum.
  243. NUDZ - Národní ústav duševního zdraví. (2016). Stigmatizace v České republice: Výzkumná zpráva. Výzkumný program Sociální psychiatrie. http://www.reformapsychiatrie.cz/wpcontent/uploads/2017/02/Stigmatizace-v-CR_zprava_NUDZ.pdf
  244. Nyokangi, D. & Phasha, N. (2016). Factors Contributing to Sexual Violence at Selected Schools for Learners with Mild Intellectual Disability in South Africa. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 29: 231-241 Go to original source...
  245. O'Connor, L. & Leonard, K. (2014). Decision Making in Children and Families Social Work: The Practitioner's Voice. British Journal of Social Work, 44(7), 1805-1822. DOI: 10.1093/bjsw/bct051. Go to original source...
  246. O'Sullivan, G., & Harding, R. (2017). Transition: the experiences of support workers caring for people with learning disabilities towards the end of life. BMJ Supportive & Palliative Care, 7, 158-163. doi: 10.1136/bmjspcare-2014-000771. Go to original source...
  247. Ocisková, M., & Praško, J. (2015). Stigmatizace a sebestigmatizace u psychických poruch. Praha: Grada Publishing, Psyché.
  248. Opočenská, P. (2017). Podpůrné služby pro rodiče s mentá ním postižením v hl. m. Praze. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Katedra speciální pedagogiky. Vedoucí práce PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
  249. PAQ Research. (2021). Život během pandemie - Jaké má pandemie dopady na duševní zdraví? Prokop Analysis and Quantitative Research, s.r.o. Dostupné z: https://zivotbehempandemie.cz/dusevni-zdravi#stories
  250. Park, M., Song, Y., Lee, J., & Paek, J. (2016). Design and Implementation systémmart chair system for IoT. In 2016 International Conference on Information and Communication Technology Convergence (ICTC) (pp. 1200-1203). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICTC.2016.7763406 Go to original source...
  251. Pasz, J., & Plechatá, A. (2020). Normální šílenství: rozhovory o duševním zdr ví, léč ě a přístupu k lidem s psychickým onemocněním. Brno: Host.
  252. Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti (2., přepracované a doplněné vydání). Grada
  253. Pěč, O., & Probstová, V. (2009). Psychózy: psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. Praha: Triton.
  254. Perczynská, B., & Hanáková, A. (2021). Psychosociální aspekty u dětí se specifickými poruchami učení.
  255. Perry, J., & Felce, D. (2002). Subjective and objective quality of life assessment: Responsiveness, response bias, and resident: Proxy concordance. Mental Retardation, 40(6), 445-456. Go to original source...
  256. Pfeiffer, J., Svačina, G., Povolná, K., Mikulenka, J., Loudová, M., & Řičánková, S. (2022). Centrum duševní o zdraví a jeho role v systému péče - Reforma péče o duševní zdraví. Ministerstvo zdravotnictví ČR.
  257. Piyasena, P., Olvera-Herrera, V. O., Chan, V. F., Clarke, M., Wright, D. M., Mackenzie, G., Virgili, G., & Congdon, N. (2021). Vision impairment and traffic safety outcomes in low-income and middle-income countries: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Global Health, 9(10), e1411-e1422. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/S2214-109X(21)00303-X Go to original source...
  258. Plačková, M. (2018). Bezpečnost osob se sluchovým postiže ím a možnosti pomoci v krizové situaci (Nepublikovaná diplomová práce). PdF UHK
  259. Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál.
  260. Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Portál.
  261. Poláčková Šolcová, I., & Lašek, J. (2015). Tlak na výkon a rychlost ve školním prostředí: důsledky pro žáky se specifickými poruchami učení. Pedagogika, 65(5), 542-556.
  262. Poledňová, I. (2009). Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Masarykova univerzita.
  263. Polesná, E. (2020). Fenomén kyberšikany u mentálně postižených jedinců. Bakalářská práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce PhDr. Helena Skarupská, Ph.D. Dostupné z: https://theses.cz/id/g7ehhm/.
  264. Ponchillia, P. E., MacCuspie, J., Parker, A. T., & Hartman, E. C. (2005). The effectiveness of an electronic travel aid and an electronic orientation aid for persons who are blind or visually impaired: A comparative study of long-term use benefits. Journal of Visual Impairment & Blindness, 99(10), 621-634.
  265. Portešová, Š. (2009). Skryté nadání: psychologická specifika r zumově nadaných žáků s dyslexií. Masarykova univerzita.
  266. Pöthe, P., Matznerová, I. & Velemínský, M. (2002). Sexuální zneužívání dětí se zdravotním postižením. In Ochrana zdravotně postižených před sexuálním zneužitím. Praha: ELÁN.
  267. Požár, L., Jakabčic, I. (1997). Všeobecná patopsychológia. Bratislava: IRIS.
  268. Praško, J., Grambal, A., Šlepecký, M., & Vyskočilová, J. (2019). Obsedantně-kompulzivní porucha. Praha: Grada Publishing.
  269. Praško, J., Prašková, J., & Prašková, H. (2003). Deprese a jak ji zvládat: stop zoufalství a beznaději. Praha: Portál.
  270. Ptáček, M. (2022). Bezpečnost jízdy na elektrickém vozíku. Olomouc. Diplomová práce. Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  271. Racek, J., Solařová, H. & Svobodová, A. (2014). Vyhodnocování potřeb dětí: praktický průvodce: metodika vyhodnocování. Praha: Lumos Foundation.
  272. Reiter, R. J., Tan, D. X., Erren, T. C., FuentesBroto, L., & Paredes, S. D. (2009). Lightmediated perturbations of circadian timing and cancer risk: a mechanistic analysis. Integrative Cancer Therapies, 8(4), 354-360. Go to original source...
  273. Rey-Galindo, J. A., Rizo-Corona, L., González-Muñoz, E. L., & Aceves-González, C. (2020). Environmental information for people with visual impairment in Mexico - or what they need and how they use it. Applied Ergonomics, 85. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2020.103079 Go to original source...
  274. Riddick, B. (2000). An examination of the relationship between labelling and stigmatisation with special reference to dyslexia. Disability & Society, 15(4), 653-667. Go to original source...
  275. Robinson, S. & Graham, A. (2021). Feeling safe, avoiding harm: Safety priorities of children and young people with disability and high support needs. Journal of Intellectual Disabilities. 25(4), 583-602. doi:10.1177/1744629520917496 Go to original source...
  276. Rodriguez-Garcia, M., Medina.Moya, J. L., González-Pascual, J. L., & Cardenete-Reyes, C. (2018). Experiential learning in practice: An ethnographic study among nursing students and preceptors. Nurse Education in Practice, 29, 41-47. Https//doi.org/10.1016/J.NEPR.2017.11.001. Go to original source...
  277. Rodriguez-Garcia, M., Medina-Moya, J. L., Gonzalez-Pascual, J. L., &Cardenete-Reye, C. (2018). Experiential learning in practice: An ethnographic study among nursing students and preceptors[J]. Nurse Education and Practice, 29, 41-47. doi:10.1016/j.nepr.2017.11.001 Go to original source...
  278. Rogers, V. (2011). Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Portál.
  279. Rozsíval, P. (2007). Trendy soudobé oftalmologie 4. Galén.
  280. Růžičková, V. & Kroupová, K. (2017). Zrakový trénink a jeho podmínky. Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  281. Růžičková, V. & Kroupová, K. (2020). Tyflografika: reliéfn grafika a její role v životě osob se zrakovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  282. Růžičková, V. (2007). Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků: sborník příspěvků z kurzu Pokračující kurz pro učitele vzdělávající integrované zrakově postižené dítě na ZŠ v Olomouckém kraji. Univerzita Palackého v Olomouci.
  283. Saetra, H. S. & Fosch-Villaronga, E. (2021). Healthcare digitalisation and the changing nature of work and society. Healthcare (Switzerland), 9(8). https://doi.org/10.3390/healthcare9081007 Go to original source...
  284. Safety and Safety Promotion: Conceptual and Operational Aspects, Québec, October. (1998). Québec WHO Collaborating Centre for Safety Promotion and Injury Prevention, WHO Collaborating Centre on Community Safety Promotion, Karolinska Institutet, World Health Organization.
  285. Sánchez, P. A., Vázquez, F. S., & Serrano, L. A. (2011). Autism and the built environment. INTECH Open Access Publisher.
  286. Ścibisz, K., Węsierska, K. & Mrozková R. (2019). Quality of life of adults who stutter implications for clinical practice. Listy klinické logopedie. 3(2):90-98. doi: 10.36833/lkl.2019.033. Go to original source...
  287. Science & Medicine, 212, 129-135. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.07.015 Go to original source...
  288. Scior, K. (2011). Public awareness, attitudes and beliefs regarding intellectual disability: A systematic review. Research in Developmental Disabilities, 32(6), 2164-2182. Go to original source...
  289. Sharla King, Karin Werther, Andrea Ruelling & Esther Kim (2020). Taking the classroom to camp: The facilitators' role in creating an impactful interprofessional experiential learning opportunity[J]. JOURNAL OF INTERPROFESSIONAL CARE, 34(6), 791-798. https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1693355 Go to original source...
  290. Sherrard, J., Ozanne-Smith, J., & Staines, C. (2004). Prevention of Unintentional Injury to People with Intellectual Disability: A Review of the Evidence. Journal of Intellectual Disability Research, 48(7), 639-645. Go to original source...
  291. Shukla, A., Harper, M., Pedersen, E., Goman, A., Suen, J. J., Price, C., Applebaum, J., Hoyer, M., Lin, F. R. & Reed, N. S. (2020). Hearing Loss, Loneliness, and Social Isolation: A Systematic review. Otolaryngology-head and neck surgery : official journal of American Academy of Otolaryngology-Head and Neck Surgery, 162(5), 622-633. doi: https://doi.org/10.1177/0194599820910377 Go to original source...
  292. Schulz von Thun, F. (2005). Jak spolu komunikujeme? Překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha: Grada, Psyché.
  293. Simmons, J. & Dodd, T. ed., (2003). Crime in England and Wales 2002/2003 [online], [cit. 2020-12-27]. Dostupné z: https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20110218141841/http://rds.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs2/hosb703.pdf
  294. Slezáková, E., & Ševčíková Sladká, J. (2021). Multidisciplinární přístup a jeho význam pro duševní zdraví dětí a mládeže nejen u poruch příjmu potravy. Psychiatrie pro praxi. 22(e2): e37-e40. https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2021/02/14.pdf Go to original source...
  295. Slowík, J. (2010). Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál,
  296. Smečková, G. (2013). Specifické poruchy školních dovedností - vstup do problematiky. Univerzita Palackého v Olomouci.
  297. Snowling, M. J., Adams, J., Bowzer-Crane, C., Tobin, V. (2000). Levels of literacy among juvenile offenders: The incidence of specific reading difficulties. Criminal Behaviour and Mental Health, 10(4), 229-241. Https//doi.org/10.1002/cbm.362. Go to original source...
  298. Sobotková, I. (2004) Intrapsychická ztráta. In Špaténková, N. Krizová intervence pro praxi. (s. 77-85). Praha: Grada.
  299. Soldanová, J. (2015). Primární zdravotní péče: Kojenecký screening sluchu z pohledu speciální pedagogiky. [diplomová práce]. Univerzita Palackého v Olomouci.
  300. Soyars, L. et al. (2009). Tomorrow's service delivery model: Telepractice and you [online].
  301. Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice. 2015. Už vím. http://www.uzvim.org/
  302. Srinivasan, V., Smits, M., Spence, W., Lowe, A. D., Kayumov, L., Pandi-Perumal, S. R., Parry, B & Cardinali, D. P. (2006). Melatonin in mood disorders. The World Journal of Biological Psychiatry, 7(3), 138-151. https://doi.org/10:2147/CPT.S41761 Go to original source...
  303. Stanschu, S. (2010). Metódy v klinickej dysfagiológii. Kalligram spol. s.r.o.
  304. Starke, M. (2011). Supporting Families With Parents With Intellectual Disability: Views and Experiences of Professionals in the Field. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 8(3), 163-171. https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2011.00306.x. Go to original source...
  305. Stárková, L. (2013). Stigmatizace v pedopsychiatrii. Psychiatrie pro praxi. 14(1), 10-13. https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2013/01/03.pdf
  306. Stevenson, J., Kreppner, J., Pimperton, H., Worsfold, S., & Kennedy, C. (2015). Emotional and behavioural difficulties in children and adolescents with hearing impairment: A systematic review and meta-analysis. European Child & Adolescent Psychiatry, 24(5), 477-496. Go to original source...
  307. Strnadová, I., Bernoldová, J., Adamčíková, Z. & Klusáček, J. (2017b). Medical Personnel's Knowledge, Attitudes, and Experiences with Regard to Mothers with Intellectual Disability in the Czech Republic. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 1-11. https//doi.org/10.3109/13668250.2017.1294248. Go to original source...
  308. Strnadová, I., Bernoldová, J., Adamčíková, Z. & Klusáček, J. (2017a). Good Enough Support? Exploring the Attitudes, Knowledge and Experiences of Practitioners in Social Services and Child Welfare Working with Mothers with Intellectual Disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(3), 563‒572. Https//doi.org/10.1111/jar.12307. Go to original source...
  309. Stypa, V. (2021). Bezpečnostní obavy osob s tělesným postižením. [diplomová práce]. Masarykova univerzita.
  310. Svačina, G., Svobodová, I., Protopopová, I. & Langins, M. (2021). Czechia: Community-based mental health services: a lifeline during COVID-19. World Health Organization. https://www.who.int/europe/publications/m/item/czechia-community-based-mental-health-services-a-lifeline-during-covid-19-(2021)
  311. Šabatová, A. (2018). Dostupnost sociálních služeb pro osoby s poruchou autistického spektra: Výzkum veřejné ochránkyně práv [online]. [cit. 2022-11-08]. Dostupné z: Vyzkum-autisti.pdf (ochrance.cz)
  312. Šamánková, M. et al. (2011). Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada.
  313. Šimoník, O. (2003). Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD Brno.
  314. Škodová, E. & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  315. Štech, S. (2013). Životní spokojenost a sebepojetí dětí se specifickými poruchami učení. Pedagogika, 63(1), 96-106.
  316. Štěrbová, D. (2009). Sexualita osob s mentálním postižením není tabu! Psychologie dnes, 15(11), 52-54.
  317. TalebiFard, P., Sattar, J., & Mitchell, I. (2014). A risk assessment infrastructure for powered wheelchair motion commands without full sensor coverage. In 2014 IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (pp. 3592-3597). IEEE. https://doi.org/10.1109/IROS.2014.6943065 Go to original source...
  318. Tannenbaum-Baruchi, C., Feder-Bubis, P., Adini, B., & Aharonson-Daniel, L. (2014). Emergency situations and deaf people in Israel: Communication obstacles and recommendations. Disaster health, 2(2), 106-111. https://doi.org/10.4161/21665044.2014.989131 Go to original source...
  319. Tarleton, B., Ward, L., & Howard, J. (2006). Finding the Right Support?: A Review of Issues and Positive Practice in Supporting Parents with Learning Difficulties and Their Children. London: The Norah Fry Research Centre.
  320. Teachman, G., McDonough, P., Macarthur C. & Gibson, B. E. (2020). Interrogating inclusion with youths who use augmentative and alternative communication.Sociology of Health & Illness[J]. 42 (5). doi: 1108-1122doi: 10.1111/1467-9566.13087 Go to original source...
  321. Tedla M., Černý M. et al. (2018). Poruchy polykánî. Tiskárny Havlîčkův Brod: Tobiáš.
  322. Terras, M. M., Thompson, L. C., & Minnis, H. (2009). Dyslexia and psycho-social functioning: an exploratory study of the role of self-esteem and understanding. Dyslexia, 15(4), 304-27. https://doi.org/10.1002/dys.386. Go to original source...
  323. Thorová, K., & Jůn, H. (2012). Vztahy, intimita a sexualita lidí s mentálním handicapem nebo s autismem. 1. vyd. APLA, Praha. Todd, S. (2013). The experiences of staff in dealing with matters of dying and death in services for people with intellectual disabilities, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 26(3), 215-230. https//doi.org/10.1111/jar.12024. Go to original source...
  324. Tomlinson, C. A., & Imbeau, M. B. (2010). Leading and managing a differentiated classroom.
  325. Towey, M. (2012). Speech telepractice: Installing a speech therapy upgrade for the 21ST century. International Journal of Telerehabilitation [online]. Go to original source...
  326. Tuffrey-Wijne, I., & Rose, T. (2017). Investigating the factors that affect the communication of death-related bad news to people with intellectual disabilities by staff in residential and supported living services: An interview study. Journal of Intellectual Disability Research, 61(8), 727-736. https//doi.org/10.1111/jir.12375. Go to original source...
  327. Turner, S., & Harder, N. (2018). Psychological safe environment:A concept analysis[J]. Clinical Simulation in Nursing, 18, 47-55. https//doi.org/10.1016/j.ecns.2018.02.004 Go to original source...
  328. Tyflopomůcky.cz (2022). Prodej pomůcek pro zrakově postižené. Dostupné z: http://www.tyflopomucky.cz/olomouc/elektronicke-pomucky/731-RAY-pomucka-pro-orientaci-8874585412983.html
  329. U. S. Department of Justice. (2017). Crime Against Persons with Disabilities, 2009-2015: Statistical Tables. https://www.bjs.gov/content/pub/pdf/capd0915st.pdf
  330. U.S. Department of Health and Human Services. (n.d.). Limb-girdle muscular dystrophy type 2a - about the disease. Genetic and Rare Diseases Information Center. Retrieved February 24, 2023, from https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/1057/limb-girdle-muscular-dystrophy-type-2a
  331. Ulrike Mwoma, T., Begi, N. & Murung, C. (2018). Safety and security in preschools: A challenge in informal settlements[J]. Issues in Educational Research, 28(3), 720-736.
  332. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením. Organizace spojených národů. (2006).
  333. Úplné znění Ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky: Úplné znění Usnesení České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky: některé další související právní předpisy. (2022). Vydání: sedmnácté. Praha: Armex Publishing.
  334. Úvodní stránka | Vláda ČR [online]. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/udrzitelny-rozvoj/projekt-OPZ/Kvalita-zivota - shrnuti.pdf
  335. Vacková, J. (2020). Sociální práce v systému koordinované rehabilitace: u klientů po získaném poškození mozku (zejména (CMP) se zvláštním zřetelem na intervenci z hlediska sociální práce, fyzioterapie, ergoterapie a dalších vybraných profesí. Praha: Grada Publishing. Go to original source...
  336. Vágnerová, M. (1999). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  337. Vágnerová, M. (2000). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
  338. Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  339. Vágnerová, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál.
  340. Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  341. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vydání druhé, doplněné a přepracované). Karolinum.
  342. Vaindl, L. (2016). VIDEO: Box i bez kroků. V Plzni založili oddíl pro vozíčkáře. https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/vozickari-trenuji-box-parabox.A160405 154550 plzen-zpravy ban
  343. Valenta, M. & Müller, O. (2009). Psychopedie: Teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
  344. Valenta, M. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého.
  345. Valenti-Hein, D., Schwartz, L. D. (1995). Sexual Abuse In­ terview for those With Developmental Disabilities. https://www.ncjrs.gov/App/Publica-tions/abstract.aspx?ID=153917
  346. Van Loock, K. & T. Geens. (2017). The Young Ones: How to Approach Young Adults With a Mental Disability Who Do Not Seem to Fit In[M]. EAMHID ABSTRACT BOOK:32Taylor & Francis
  347. Vas, V., Akeroyd, M. A. & Hall, D. A. (2017). A Data-Driven Synthesis of Research Evidence for Domains of Hearing Loss, as Reported by Adults With Hearing Loss and Their Communication Partners. Trends in Hearing, 21. doi: https://doi.org/10.1177/2331216517734088 Go to original source...
  348. Vašutová, M. (2008). Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostravská univerzita v Ostravě.
  349. Vašutová, M. (2010). Proměny šikany ve škole nových médií. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  350. Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
  351. Velký lékařský slovník. (2022). [online]. https://lekarske.slovniky.cz/pojem/kontraindikace
  352. Venglářová, M. (2013). Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál.
  353. Veřejný ochránce práv: Klient s autismem sociální službu prakticky nenajde: Tisková zpráva. ParlamentníListy.cz [online]. Praha: OUR MEDIA, 2018, 22. 11. 2018 [cit. 2022-10- 24]. Dostupné z: https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/Verejny-ochranceprav-Klient-s-autismem-socialni-sluzbu-prakticky-nenajde-560441
  354. Vidurová, A. (2014). Seminář v Brně poradí, jak se bránit i na vozíku. http://www.vozickar.com/seminar-v-brne-poradi-jakse-branit-i-na-voziku/
  355. Viktorinová, S. (2010). Právo na informace. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
  356. Vít, M., Reguli, Z., Čihounková, J., & Bugala, M. (2013). Teorie sebeobrany. Inovace SEBS a ASEBS. https://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/elearning/teorie-sebeobrany
  357. Vitásková K. (2005). Pomůcky a přístroje v logopedii. In: Vitásková K. & Peutelschmiedová, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 116-122.
  358. Vondráková, A. a kol. (2020). Tyflomapy - tyflografika - tyflokartografie: percepce prostoru prostřednictvím audio-taktilních 3D map. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  359. Vyhláška č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením.
  360. Vyhláška č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. (2009). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-398Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. Praha: Grada Publishing.
  361. Vyhláška č. 92/2012 Sb. o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče.
  362. Vymlátilová, E. (2006). Koktavost (balbuties). In Říčan, P. & Krejčířová D. (Eds.) (2006). Dětská klinická psychologie (189-191). Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada).
  363. Wade, C., Llewellyn, G., & Matthews, J. (2008). Review of Parent Training Interventions for Parents with Intellectual Disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 21(4), 351-366. https//doi.org/10.1111/j.1468-3148.2008.00449.x. Go to original source...
  364. Watchmen, K. (2005). Practitioner-raised issues and end-of-life care for adults with Down syndrome and dementia. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 2(2), 156-162. Https//doi.org/10.1111/j.1741-1130.2005.00026.x. Go to original source...
  365. Weather Safety Information for Iowans Who are Deaf or Hard of Hearing. (2022, July 29). US Official News.
  366. Weidner, K., & J. Lowman (2020). Telepractice for Adult Speech-Language Pathology Services: A Systematic Review. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups. Go to original source...
  367. WHO - World Health Organization (2019). The WHO special initiative for mental health (‎2019-2023)‎. Universal health coverage for mental health. World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/special-initiative-for-mental-health-(2019-2023)
  368. WHO - World Health Organization (2021). Comprehensive Mental Health Action Plan 2013-2030. Geneva: World Health Organization.
  369. WHO - World Health Organization (2022). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems.
  370. Wiener, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS].
  371. Wiese M., Roger, J., Balandin, S., Howarth, G., & Dew, A. (2012). End-of-life care and dying: issues raised by staff supporting older people with intellectual disability in community living services. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 25(6), 571-583. https//doi.org/10.1111/jar.12000 Go to original source...
  372. Wilczynski, S. M., Connolly, S., Dubard, M., Henderson, A. & Mcintosh, D. (2015). Assessment, prevention, and intervention for abuse among individuals with disabilities[J]. Psychology in the Schools, 52(1), 9-21. Https//doi.org/10.1002/pits.21808. Go to original source...
  373. Wilson, S., Mckenzie, K. & Quayle, E. (2014). A Systematic Review of Interventions to Promote Social Support and Parenting Skills in Parents with an Intellectual Disability. Child: Care, Health and Development, 40(1), 7-19. https//doi.org/10.1111/cch.12023. Go to original source...
  374. Winkler, P., Krupchanka, D., Roberts, T., Kondratova, L., Machů, V., Höschl, C., ... & Sartorius, N. (2017). A blind spot on the global mental health map: A scoping review of 25 years' development of mental health care for people with severe mental illnesses in central and eastern Europe. The Lancet Psychiatry, 4(8), 634-642. Go to original source...
  375. Winkler, P., Spaniel, R, Csémy, L., Janoušková, M., & Krejníková, L. (2013). Reforma systému psychiatrické péče: mezinárodní politika, zkušenost a doporučení. Psychiatrické centrum Praha. https://www.nudz.cz/files/common/reforma systému psychiat pece.pdf
  376. Wong, H. (1991). More Power to the Disabled: Self-Defense Project Gives Handicapped a Fighting Chance. https://www.la-times.com/archives/la-xpm-1991-08-30-vw-1444-story.html
  377. World Health Organization. (2022). https://www.who.int/health-topics/disability#tab=tab_1
  378. Woznicová, A., Hlavová, R., Daňsová, P., & Lacinová, L. (2019). Intenzivní rodičovství a jeho souvislost s kvalitou strategické pomoci (Scaffolding) Matky při společné hře s dítětem předškolního věku. E-Psychologie, 13(3), 25-41. Go to original source...
  379. Wright, P. A., Kloos, B., & Townley, G. (2016). Understanding the roles of neighborhoods in recovery from serious mental illness: A mixed-methods approach. Journal of Community Psychology, 44(7), 877-896.
  380. Wrzesińska M, Tabała K & Stecz P. (2016). The Online Behavior of Pupils with Visual Impairment: A Preliminary Report. Disability and Health Journal. 9(4), 724-7292016. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2016.04.004 Go to original source...
  381. Zákon 108/2006 Sb., o sociálních službách.
  382. Zákon 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
  383. Zákon č. 110/2019 Sb., zákon o zpracování osobních údajů.
  384. Zákon č. 181/2014 Sb., Zákon o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti).
  385. Zákon č. 183/2006 Sb., Zákon o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) (2006). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-183
  386. Zákon č. 309/2006 Sb., Zákon o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotnîch službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách).
  387. Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů (2011). https://www.mpsv.cz/documents/20142/372793/zakon_329_2011.pdf/5581eb74-2743-d9e1-b2ef-ca9ef4084c12
  388. Zákon č. 40/2009 Sb., Trestní zákoník (2009). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-40
  389. Zákon č. 89/2012 Sb. - občanský zákoník
  390. Zaniboni, L., Marzi, A., Caniato, M. & Gasparella, A. (2021).Comfortable and safe environments for people with autism: preliminary analysis of risks and definition of priorities in the design phase. 8th International Building Physics Conference(IBPC 2021):1-8. Go to original source...
  391. Zatloukalová, M. (2019). Current telerehabilitation options in aphasia. Listy klinické logopedie. Go to original source...
  392. Zdařilová, R. (2019). Bezbariérové užívání staveb - základní principy přístupnosti. https://profesis.ckait.cz/dokumenty-ckait/tp-1-4/#5-9-6
  393. Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD (Vyd. 12). Praha: Portál.
  394. Zondervan, D., Secoli, R., Darling, A., Farris, J., Furumasu, J., & Reinkensmeyer, D. (2015). Design and Evaluation of the Kinect-Wheelchair Interface Controlled (KWIC) Smart Wheelchair for Pediatric Powered Mobility Training. Assistive Technology, 27(3), 183-192. https//doi.org/10.1080/10400435.2015.1012607. Go to original source...
  395. Zvědělíková, J. (2021). Rodičovství vnímané osobami se sluchovým postižením. [disertační práce]. Univerzita Palackého v Olomouci.