
ISBN: 978-80-244-6279-0 | ISBN online: 978-80-244-6280-6 | DOI: 10.5507/pdf.22.24462790
Proměny hudební pedagogiky ve výzkumu a aplikacích
- Lenka Kružíková (Ed.), Jiří Luska (Ed.)
The book Proměny hudební pedagogiky (Changes in Music Pedagogy) was created as a professional music pedagogy material that focuses on current topics of art education and presents chapters with innovative didactic and methodological principles, based on domestic and foreign research of individual authors and their experience. Information of professional nature, as well as ideas for music education practice, can be found here by music educators, for whom this book is primarily intended, but also by others interested in the field.
The chapters focus on the individual stages of music education – i.e. from kindergarten, primary and secondary education to artistic education at art schools and in artistic associations and choirs. Therefore, this publication offers new and interesting topics that will serve as an example of professional music education practice in the context of historical development and changes in music education intervention. The presented publication is primarily motivated by the 100th birth anniversary of prof. Ladislav Daniel.
1. edition, Published: 2022, online: 2022, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
References
- Alvin, J. (1978). Music Therapy for the Autistic Child. New York: Oxford University Press.
- AsapScience. https://www.youtube.com/c/AsapSCIENCE/about [online 22.6.2022].
- Barret, J. (2004). Motivační a osobnostní testy pro výběr povolání. Brno: Computer Press.
- Beckmann, P. (1998). Historie čísla pí. Praha: Academia.
- Bělohlávek, F. (1994). Osobní kariéra. Praha: Grada.
- Beránková, P. (2008). Tonální a harmonické cítění jako základ tvořivého projevu v hudební výchově (disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Bittinger, M. L. (2006). Math study skills for students strategies for math success (3rd ed). Boston: Pearson Addison-Wesley.
- Boal Palheiros, G. & Wuytack, J. (2006). Effects of the "musicogram" on children's musical perception and learning. Proceedings of the 9th International Conference on Music Perception and Cognition, Bologna, Italy. http://www.awpm.pt/docs/ICMPC.pdf.
- Brodnianský, M. (2015). Harmonické cítenie detí predškolského veku vo vybraných regiónoch Slovenska (disertační práce). Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta.
- Bruscia, K. E. (1998). Definig Music Therapy. Barcelona: Pathway Book Service.
Go to original source...
- Campbell, P. S., Connell, C., & Beegle, A. (2007). Adolescents' expressed meanings of music in and out of school. Journal of Research in Music Education, 55 (3), 220-236.
Go to original source...
- Clift, S., & Hancox, G. (2001). The perceived benefits of singing: Findings from preliminary surveys of University College Choral Society. The Journal of the Royal Society for the Promotion of Health, 121 (4), 248-256.
Go to original source...
- Čakrt, M. (2009). Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. Praha: Management Press.
- Čakrt, M. (2010). Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch [online]. Praha: Management Press [cit. 2020-11-16]. https://www.knihovny.cz/Record/vkol.SVK01-000968250.
- Česká televize. Dobrodružství s orchestrem - Pořady - Déčko. https://decko.ceskatelevize.cz/dobrodruzstvi-s-orchestrem.
- Česká televize. Filharmonici na ulici. O hudbě a hudebních nástrojích v netradičním prostředí a nečekaných situacích - Pořady - Déčko. https://decko.ceskatelevize.cz/filharmonici-na-ulici.
- Česká televize. Hudební perličky - Pořady - Déčko. https://decko.ceskatelevize.cz/hudebni-perlicky. Česká televize. Vzdělávací videa pro školu i zábavné učení doma - ČTedu. https://edu.ceskatelevize.cz/.
- Daniel, L. (1969). Aplikace psychometrických metod v hudební psychologii. In: Sborník prací PdF UP v Olomouci. Praha: SPN, 63‒74.
- DigCompEdu: The European Framework for the Digital Competence of Educators. The European Commission's science and knowledge service. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en. [online]. [cit. 9. 5. 2022].
- Dohnalová, L., Luska, J. (2021). Diagnostika hudebních kompetencí v online prostředí internetového portálu. Teoretické reflexe hudební výchovy, 17 (2), 822.
- Eliaš, T. (2019). Možnosti a limity interaktivních aplikací pro výuku hry na hudební nástroj (bakalářská práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Fauvel, J. (2006). Mathematics and music: From Pythagoras to Fractals. London: Oxford University Press.
- Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
- Fonseca-Mora, M. C., Toscano-Fuentes, C. & Wermke, K. (2011). Melodies that help: the relation between language aptitude and musical intelligence. Anglistik - International Journal of English Studies. 22 (1), 101-118.
- Forró, D. (1994). Počítače a hudba. Praha: Grada.
- Francés, R. (1984). La Perception de la Musique. Paris: Libraire Philosophique J. Vrin.
- Friedlová, M. a kol. (2021). Muzikofiletické techniky v inkluzivní výuce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Go to original source...
- Fukač, J., Vysloužil, J. & Macek, P. (1997). Slovnîk české hudebnî kultury. Praha: Supraphon.
- Fukač, J., Vysloužil, J., Macek, P. (1997) Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon.
- Grobár, M., Holubec, J. a kol. (2018). Hudební výchova. Podkladová studie. Praha: NÚV.
- Halas, Z. (2012). Využití matematiky v praxi: vzdělávací modul matematika: výukový a metodický text: Přírodní vědy a matematika na středních školách v Praze: aktivně, aktuálně a s aplikacemi - projekt OPPA. P3K.
- Hallam, S. (2006). Music psychology in education. London: Institute of Education, University of London.
Go to original source...
- Hallam, S., & Prince, V. (2000). Research into instrumental music services. London: DfEE.
- Hanser, S. B. (1999). The New Music Therapist's Handbook. Boston: Berklee Press.
- Ho, W. C. (2004). Use of information technology and music learning in the search for quality education. British Journal of Educational technology, 35(1), 57-67. https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/j.1467-8535.2004.00368.x.
Go to original source...
- Holas, M. (1985). Úvod do hudební diagnostiky. Praha: SPN.
- Holzknecht, V., Poš, V. & Nedbal, M. (1962). Kniha o hudbě. Praha: Orbis.
- Home - Socrative. https://www.socrative.com/.
- Horáčková, J. (2008). Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence (závěrečná práce). Brno: Masarykova univerzita. https://is.muni.cz/th/78683/fss_b/.
- Kahoot! - Learning games. https://kahoot.com/.
- Koelsch, S. (2013). Brain and Music. Chichester: Wiley-Blackwel.
Go to original source...
- Koelsch, S., Friederici, A. D. (2003). Toward the Neural Basis of Processing Structure in Music: Comparative Results of Different Neurophysiological Investigation Methods. Annals of the New York Academy of Sciencies, 999 (1), p.15‒28.
Go to original source...
- Kofroň, J. (2002). Učebnice harmonie (10. upr. vyd.) Praha: Bärenreiter.
- Kokotsaki, D. & Hallam, S. (2007). Higher education music students' perceptions of the benefits of participative music making. Music Education Research, 9 (1), 93-109.
Go to original source...
- Kořínek, D. (2008). Volba hudebního žánru v adolescenci a její vliv na utváření identity (závěrečná práce). Brno: Masarykova univerzita. https://is.muni.cz/th/110429/ff_m/.
- Kostelný, M. (1971). 50 rokov Speváckeho zboru slovenských učiteľov. Martin: Vydavateľstvo Osveta.
- Krejčí, F. Perception of the tonal centre in ambiguous tonal environment. Soundscape, 2012, 13 s. https://www.academia.edu/44194874/Perception_of_the_tonal_centre_in_ambiguous_tonal_environment.
- Krumhansl, C. L. (2001). Cognitive Foundations of Musical Pitch. Oxford: Oxford University Press.
Go to original source...
- Kružíková, L. (2013). Kontaktní písně v muzikoterapii. Komparace hudebního materiálu aplikovaného v českém a americkém muzikoterapeutickém prostředí (nepublikovaná disertační práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Kružíková, L. (2021). Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Go to original source...
- Kučera, M. (1999). Test pojmové mobility. Trnávka u Nového Jičína: Jindřich Horkel Elektronik Test.
- Lahdelma, I, Eerola, T. (2016). Mild Dissonance Preferred over Consonance in Single Chord Perception. i-Perception, 1-21.
Go to original source...
- LearningApps.org - interaktive und multimediale Lernbausteine. https://learningapps.org/.
- Lehman, P. R. (1968). Tests and Measurements in Music. Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall.
- Lemrová, S. & Vtípil, Z. (2005). Scheinův systém kariérových kotev a jeho využití. Varia Psychologica X, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Psychologica 34, 89-104.
- Leopold Godowsky, Albert Einstein and Arnold Schoenberg: Leopold Godowsky, Albert Einstein and Arnold Schoenberg at a meeting in New York, 1934 (b/w photo). (1934). https://www.bridgemanimages.com/en/noartistknown/leopold-godowsky-albert-einstein-and-arnold-schoenberg-at-a-meeting-in-new-york-1934-b-w-photo/black-and-white-photograph/asset/1108839.
- Lesiuk, T. (2019). Personality and music major. Psychology of Music 2019, 47 (3), 309-324.
Go to original source...
- Lipský, M. (2021). Mámo, táto, v komoře je krockodýl. Praha: Elysion.
- Luiz, V. M. (2021). Hermeneutics and Online Pedagogy, or the Transformational Power of Recognizing the Limitations of Distance Learning. In: Zlatoš, M., Kubíčková, A. Rudorfer, F. L., Kopalová, P. Kuznetsova, V. & Frombergerová, A., Emergency in education: Proceedings of the Multidisciplinary International Conference (9-19). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Luska, J. (1991). Podíl hudby a hudební výchovy na procesu socializace studentů na folk high school v dánském Vestbirku. In: Musica viva in schola XI. Brno: Masarykova univerzita, 45-49.
- Luska, J. (1996). Sluch pro harmonii a jeho diagnostika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Luska, J. (2017). Mental Processing of Western Music Harmony: Some Developmental and Cognitive Aspects. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Go to original source...
- MacLellan, C. R. (2011). Differences in Myers-Briggs personality types among high school band, orchestra, and choir members. Journal of Research in Music Education, 59 (1), 85-100.
Go to original source...
- Maor, E. (2020). Hudba v číslech, čísla v hudbě: od Pythagora k Schoenbergovi. Argo.
- Martinka, P., Brodniansky, M. & Pavlik, P. (2021). Informačno-komunikačné technológie v kontexte hudobnej edukácie. Bánská Bystrica: Belianum.
- McPherson, G. & Welch, G. (2012). The Oxford Handbook of Music Education. Oxford: Oxford University.
Go to original source...
- Melkus, L. (1969). Metody hudebně pedagogického výzkumu. In: Metodologické problémy hudební pedagogiky. Praha: Československá společnost pro hudební výchovu, 49-59.
- Melkus, L. (1970). Rozvoj dětské hudební představivosti při nácviku písní. Praha: Supraphon.
- Mezera, A. (2008). Pro jaké povolání se hodím. (2. vyd.) Brno: Computer Press.
- Mičková, I. (2007). Metodika k profesnímu poradenství. Nový Jičín: Gymnázium a Střední odborná škola.
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2018). Rámec digitálních kompetencí učitele. https://www.msmt.cz/vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele?lang=1 [online]. [cit. 9. 5. 2022].
- Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkum. Praha: Grada. Musician Composes Pi Song On Piano. https://www.iflscience.com/musician-composes-pi-song-piano-24107 [online 22.6.2022].
- Myers, I. B., McCaulley, M. H., Quenk, N. L., & Hammer, A. L. (1998). MBTI manual: A guide to the development and use of the Myers-Briggs Type Indicator (3rd ed.). Palo Alto, CA: CPP.
- Nguyen, T. (2020). Gamification and Formal Practice - A Pilot Study on Gamification's Contributions to Early Childhood Student Teachers' Musical Practice. In: Ø. J. Eiksund, E. Angelo & Knigge, J., Music Technology in Education: Channeling and Challenging Perspectives (103-131). Cappelen Damm Akademisk/NOASP. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/50345.
Go to original source...
- Níkomachos z Gerasy, N. (2. století n. l.). Harmonicum enchiridion. https://collections.library.yale.edu/catalog/17470734.
- Nordoff, P., Robbins, C. (2006). Music Therapy in Special Education. Gilsum, NH: Barcelona Publishers.
- Note Attack - Download. https://note-attack.en.softonic.com/.
- Novotná, D. (2004). Hudebně pedagogická komunikace na střední škole. In: Hudební teorie a pedagogika. Sborník Katedry hudební výchovy Univerzity J. E. Purkyně. Ústí nad Labem, 83-92.
- Packer, J., & Ballantyne, J. (2010). The impact of music festival attendance on young people's psychological and social well-being. Psychology of Music 39 (2), 164-181.
Go to original source...
- Pánková, M. (2021). Základní umělecké školství v době koronavirové krize (bakalářská práce). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
- Pazúrik, M. (2016). Spevácky zbor slovenských učiteľov - 95 rokov 1921-2016. Banská Bystrica: Belianum - Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.
- Pazúrik, M., Šóš, I., Benček, P. (2021). Sto rokov so Speváckym zborom slovenských učiteľov. Trenčianske Teplice: Občianske združenie Spevácky zbor slovenských učiteľov.
- Pazúrik, M., Vakoš, J. (2011). Pamätnica Speváckeho zboru slovenských učiteľov: Publikácia vydaná pri príležitosti 90. výročia založenia SZSU. Trenčianske Teplice: Domov Speváckeho zboru slovenských učiteľov v spolupráci s OZ SZSU.
- Pelcerová, L. (2016). Úroveň a rozvoj tvořivých schopností v České republice a Turecku (disertační práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta.
- Pitts, S. E. (2007). Anything goes: a case study of extra-curricular musical participation in an English secondary school. Music Education Research 9 (1), 145-165.
Go to original source...
- Polanský, L. (2021). Problematika online výuky sólového zpěvu. Hudební výchova, 2021(4), 9-12.
- Poledňák, I. (1964,1965). Některé problémy rozvoje hudební představivosti se zvláštním zřetelem k poslechu hudby žáků mladšího školního věku. Hudební věda 1 (4), 541-561 a 2 (1), 3-18.
- Poledňák, I. (1976). Testování jako jedna z metod hudební diagnostiky. Estetická výchova, 17 (1/2), 35-37 a 49.
- Predota, G. (2016). Pierre Boulez: Praise be to amnesia! Interlude. https://interlude.hk/pierre-boulez-praise-amnesia/ [online 22.6.2022].
- Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
- Révész, G. (1925). The Psychology of a Musical Prodigy. New York: Harcourt Brace et Comp.
- Révész, G. (1946). Einführung in die Musikpsychologie. Bern: A. Francke Verlag.
- Rohánek, F. (1983). Příspěvek k problematice zjišťování speciálních hudebních schopností (kandidátská disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Rohánek, F. (1987). Některé problémy při zjišťování hudebních schopností. In: Hudební věda a výchova 4. Praha: SPN, 129-139.
- Rokyta, M. Mezi námi: Jsou matematika a hudba dvě strany jedné mince? Matfyz. https://www.matfyz.cz/clanky/mezi-nami-jsou-matematika-a-hudba-dve-strany-jedne-mince.
- Ryan, R., Deci, E. (2001). On happiness and human potentials: a review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology 52, 141-166.
Go to original source...
- Říha, J. (Ed.). (2004). Hudební teorie a pedagogika: teória vyučovania hudobnej výchovy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta.
- Sedlák, F. - Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
- Sedlický, T. (1963). Spevácky sbor slovenských učiteľov. Banská Bystrica: Stredoslovenské vydavateľstvo.
- Shuter-Dyson, R., Gabriel, C. (1981). The Psychology of Musical Ability. 2nd ed. London: Methuen.
Go to original source...
- Schein, E. H., (1996). Career anchors revisited: implications for career development in the 21st century. The Academy of Management Executive (1993-2005) 10 (4), 80-88.
Go to original source...
- Schwartz, E. K. (2008). Music Therapy and Early Childhood: A Developmental Approach. Phoenixville: Barcelona Publishers.
- Schwartz, E. K. (2012). You and Me Makes We. A growing Together Songbook. Melrose, MA: Centre for Early Childhood Music Therapy, LLC.
- Slavík, J. (2014). Artefiletika - expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji. Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Sørbø, E. (2020). Balancing Educational Purposes Within Higher Electronic Music Education - A Biestaian Perspective. In: Ø. J. Eiksund, E. Angelo & Knigge, J., Music Technology in Education: Channeling and Challenging Perspectives (211-233). Cappelen Damm Akademisk/NOASP. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/50345.
Go to original source...
- SSSU (1933). Pamätnica Speváckeho sboru slovenských učiteľov SSSU. Trenčianske Teplice: SSSU.
- Stumpf, C. (1883, 1890). Tonpsychologie I., II. Leipzig: Hirtzel.
- Šiřická, J. (2021).Využití informačních technologií ve vyučovacím procesu hudební výchovy - mobilní zařízení (disertační práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Šňupárková, M. (2017). Muzikálový projekt jako prostředek seberealizace nadaných gymnaziálních studentů (disertační práce). Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Těplov, B. M. (1947). Psichologija muzykaľnych sposobnostěj. Moskva-Leningrad: APN RSFSR.
- Těplov, B. M. (1965). Psychologie hudebních schopností. Praha: Supraphon.
- The Pi Song (100 Digits of π). https://genius.com/Asap-science-the-pi-song-100-digits-of-lyrics [online 22.6.2022].
- Tyllner, L. & Vejvoda, Z. (2019). Česká lidová píseň: historie, analýza, typologie. Praha: Bärenreiter.
- Tyllner, L. (1989). Úvod do studia lidové písně. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Václavek, B. & Smetana, R. (1950). O české písni lidové a zlidovělé. Praha: Svoboda.
- Vácha, M. O. (2022). O andělech strážných dnešní doby (přednáška).
- Vachudová, E. (2009). Diagnostika hudebnosti žáků základní školy. Komparace auditivní a audiovizuální verze testů (disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Valenta, J. (1993). Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha: Artama.
- Wagner, J. (2004). Nebojme se e-learningu. Česká škola. http://www.ceskaskola.cz/2004/06/jan-wagner-nebojme-se-e-learningu.html.
- Wagnerová, I. (2011). Dotazník typologie osobnosti - GPOP (recenze). E-psychologie [online], 5 (1), 83-86. https://e-psycholog.eu/clanek/118.
- Weber, E. W. (1999). Die vergessene Intelligenz: die Musik im Kreis der menschlichen Anlagen. Musikverlag Pan.
- Zouharová, J. (2017). Využití typologie MBTI v práci s klientem. Ostrava: Ceteras Profi.