ISBN: 978-80-244-5236-4 | DOI: 10.5507/pdf.17.24452364

Aspekty čtenářství žáků elementárního ročníku základní školy

Martina Fasnerová, Jitka Petrová, Kristýna Nováková

Aspects of reading in children in the first grade of elementary school The present monograph deals with the success rate of children at the end of the first grade of elementary school in the area of reading literacy. The purpose of elementary education is to develop children’s reading skills through key competences, which are the target categories in education. The authors of the monograph focused on the methods used in teaching elementary reading and writing in the first grade, and on the effect of these methods on text comprehension in the context of reading literacy. The study involved a comparison of children’s reading skills acquired by means of the following three teaching methods: analytical-synthetic method, genetic method, SFUMATO method. An achievement test was used to examine which method is most suitable to support reading comprehension of beginning readers.

1. edition, Published: 2017, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. ALTMANOVÁ, Jitka, FALTÝN, Jaroslav, NEMČÍKOVÁ, Katarína a ZELENDOVÁ, Eva, ed. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0.
  2. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  3. BLATNÝ, Ladislav a FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvopočáteční čtení a psaní. 1. vyd. Brno, 1981. Čtenářská gramotnost ve výuce; metodická příručka. Praha: NÚV, 2011. ISBN 978-80-87000-99-1.
  4. DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost: Práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-520-2.
  5. DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-115-5.
  6. FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, HAVEL, Jiří a NOVOTNÁ, Miroslava. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-64-8.
  7. FASNEROVÁ, Martina. Příprava na psaní v předškolním věku. In ŠMELOVÁ, Eva a kol. Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3877-1.
  8. Fasnerová, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3143-7.
  9. FASNEROVÁ, Martina. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3992-1.
  10. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. Gramotnosti ve vzdělávání; Soubor studií. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80-87000-74-8.
  11. HŘEBEJKOVÁ, Jarmila. Metodická příručka k výuce ČJ v 1. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1987.
  12. KLENKOVÁ, Jiřina a KOLBÁBKOVÁ, Helena. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. ISBN 80-239-0082-X.
  13. KOŠEK BARTOŠOVÁ, Iva. Metody nácviku elementárního psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-495-3.
  14. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
  15. KOUKOLÍK, František. Lidský mozek: funkční systémy, norma a poruchy. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-771-4.
  16. KOŽÍŠEK, Josef. Počátky čtení: methodický průvodce čítankou malých Poupata. Praha: Česká grafická unie, 1927.
  17. KRAMPLOVÁ, Iveta a POTUŽNÍKOVÁ, Eva. Jak (se) učí číst. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0486-4.
  18. KŘIVÁNEK, Zdeněk. Mimotřídní práce v počátečním čtení a u žáků s obtížemi ve čtení. 2. vyd. Praha, 1990. 
  19. KŘIVÁNEK, Zdeněk a WILDOVÁ, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
  20. KUCHARSKÁ, Anna a ŠVANCAROVÁ, Daniela. Bezstarostné roky?: kroky a krůčky předškolním věkem: poradenství pro rodiče. 1. vyd. Brno: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-1105-9.
  21. LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80- 247-1284-9.
  22. LINHART, Jiří, ed. Velký sociologický slovník. Sv. 1, A-O. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1.
  23. LOOSE, Antje C., PIEKERT, Nicole a DIENER, Gudrun. Grafomotorika pro děti předškolního věku: cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-256-0.
  24. MAŇOUROVÁ, Zuzana. Analyticko-syntetická metoda v modifikovaném pojetí jako jedna z cest k řešení problematiky čtenářské gramotnosti. Magister. Reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, s. 48-85. ISSN 1805-7152.
  25. MAŇOUROVÁ, Zuzana. Přístupy k rozvoji čtenářské gramotnosti u dětí v předškolním věku. In Hor Ňáčková, Vladimíra. Hra je krásnou přípravou k vážným věcem. CD-ROM. Hradec Králové: Pdf UHK, 2014. ISBN 978-80-7435-390-1.
  26. NAVRÁTILOVÁ, Mária. Metodická příručka SFUMATO. Praha: ABC Music v.o.c., 2015. The Partnership for 21st Century Skills - Framework for 21st Century Learning. [online]. 2002. [cit. 2017-10-19]. Dostupné z WWW: <http://www.p21.org/our-work/p21-framework>.
  27. PENC, Václav. Metodika psaní: Prozatímní učebnice pro pedagog. fakulty. Praha: SPN, 1968.
  28. PETROVÁ, Jitka. Pedagogická diagnostika jako prostředek individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. In ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.
  29. PETROVÁ, Alena a PLEVOVÁ, Irena. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
  30. PIAGET, Jean a INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. 6. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80- 262-0691-0.
  31. POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
  32. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  33. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 6. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8.
  34. RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2858-0.
  35. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. [cit. 2017-09- 05]. Dostupné z WWW: <http://www.nuv.cz/file/433_1_1></http:>.
  36. SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní: Příručka pro učit. zákl. a spec. šk. 1. vyd. Brno: Jitka Spiesová, 1993.
  37. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1821-7.
  38. SOVÁK, Miloš, ed. Defektologický slovník. 1. vyd. Praha: SPN, 1978.
  39. STRAKOVÁ, Jana. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
  40. STRAKOVÁ, Jana. Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 1995.
  41. ŠIKULOVÁ, Renata a RYTÍŘOVÁ, Vlasta. Pohádkové příběhy k zábavě i k učení. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1361-6.
  42. ŠUPŠÁKOVÁ, Božena. Písané písmo v teórii a praxi. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996. ISBN 8022309753.
  43. ŠVANCARA, Josef a kol. Diagnostika psychického vývoje. 3., upr. vyd. Praha: Avicenum, 1980.
  44. ŠVEC, Vlastimil a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických schopností. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-035-2.
  45. VÁCLAVÍKOVÁ-HELŠUSOVÁ, Lenka a kol. Dětské čtenářství v současné společnosti z perspektivy sociologie vzdělání. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-936-3.
  46. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
  47. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  48. VAŠAŠOVÁ, Z. Kapitoly zo všeobecnej psychologie. Bánská Bystrica: UMB, 2005. ISBN 80-8083- 089-4.
  49. WAGNEROVÁ, Jarmila. Jak naučit číst podle genetické metody. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996. ISBN 80-708-2309-7.
  50. WAGNEROVÁ, Jarmila. Metodická přiručka k učebnici Učíme se číst pro 1. ročník základní školy. Praha: SPN, 2006. ISBN 80-7235-001-3.
  51. Zákon č. 561/2004 Sb. ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). [online]. Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 2005. Dostupné z www: <http://www.mvcr.cz/sbirka/2004/sb190-04.pdf>.
  52. ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  53. ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 3. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
  54. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
  55. ZIELKE, Wolfgang. Čteme rychleji, čteme lépe. 1. vyd. Praha: Institut řízení, 1972.