ISBN: 978-80-244-5471-9 | DOI: 10.5507/pdf.18.24454719

Kvalita života osob pečujících a osob se zdravotním postižením

Výzkumná šetření 2018

Jan Michalík a kolektiv


Kniha obsahuje dílčí výstupy z několika výzkumných šetření realizovaných na Ústavu speciálněpedagogických studií PdF Univerzity Palackého v Olomouci v roce 2018 v rámci projektu IGA 2018 pod souhrnným názvem „Kvalita života osob se zdravotním postižením a osob pečujících“ (IGA_PdF_2018_03). Publikace je dílčím příspěvkem ke zkoumání faktorů ovlivňujících či utvářejících tzv. kvalitu života osob se zdravotním postižením a osob pečujících. Souhrnný cíl je sycen příspěvky jednotlivých výzkumných úkolů. Studenti doktorského i magisterského studijního programu za podpory pedagogů Ústavu speciálněpedagogických studií v nich přinášejí dílčí příspěvky k hledání faktorů, které určují či ovlivňují tzv. kvalitu života osob cílové skupiny. Jde o vztahové aspekty v rámci užší i širší rodiny, dále vliv podpůrných služeb na kvalitu života dětí a žáků se sluchovým postižením či vliv edukačního prostředí na kvalitu života studentů se zrakovým postižením na vysokých školách v České republice. A zejména o sledování vybraných socio-psychických faktorů ovlivňujících vnímání kvality života osob pečujících o člena rodiny se zdravotním postižením.

1. vydání, Publikováno: 2018, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. BERTINI, K. Sendvičová rodina. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0478-7.
  2. ČSÚ. Pohyb obyvatelstva - 1.-3. čtvrtletí 2018: Růst podílu dětí narozených mimo manželství se zastavil. ČSÚ [online]. 12. 12. 2018 [cit. 2019-01-19]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/pohybobyvatelstva-1-3-ctvrtleti-2018
  3. DAHLKE, R. Životní krize jako vývojové šance: Jak využít složité období pro osobní růst. Brno: CPress, vol. 1, 2017, s. 70-71, ISBN 978-80-264-1641-9.
  4. DEMÚTHOVÁ, S. Keď umiera dieťa: praktická thanatológia I. 1. vyd. Pusté Úľany: Philosophica, 2010.
  5. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 2. vyd., Praha: Portál, 2008, 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
  6. JĘDRZEJEWSKA, A. B. Puszczeni rodzice: nagła śmierć dziecka. Jak dalej żyć? Kraków: Impuls, 2015. ISBN978-83-7850-864-9.
  7. KUNHARTOVÁ, M., POTMĚŠIL, M., POTMĚŠILOVÁ, P. Náročné otcovství: být otcem dítěte s postižením. Praha: Karolinum, 2017, s. 22-30. ISBN 978-80-246-3600-9.
  8. KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247- 4650-0.
  9. KÜBLER-ROSS, E. Světlo na konci tunelu: úvahy o životě a umírání. Brno: Jota, 2012. ISBN 978-80-7462-145-1.
  10. KÜBLER-ROSS, E. O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Přeložil Jiří Královec. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0911-9.
  11. LAZARUS, R. S., FOLKMAN, S. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Pub. Co., 1984. ISBN 0826141900.
  12. MARTZ, E., LIVNEH, H. Coping with chronic illness and disability: theoritical, empirical, and clinical aspects. New York: Springer, c2007. ISBN 9780387486680. Přejít k původnímu zdroji...
  13. MICHALÍK, J., KRHUTOVÁ, L., MLČÁKOVÁ, R., NOVOSAD, L., POTMĚŠIL, M., VALENTA, M. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011, s. 95-107. ISBN 978-80-7367-859-3.
  14. MICHALÍK, J., VALENTA, M., CHRÁSKA, M., SLAVÍK, J., PETROVÁ, A., POSPÍŠIL, J., LEČBYCH, M., KUČERA, P. Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým tělesným postižením. Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, s. 111-113. ISBN 978-80-244-2957-1.
  15. MICHALÍK, J. Rodina a dítě se zdravotním postižením: Postavení rodiny s dítětem se zdravotním postižením v moderní společnosti se dnes naštěstí věnuje větší pozornost, než tomu bylo před několika málo lety. [Šance dětem]. 13. 6. 2012 [cit. 2019-01-19]. Dostupné z: https://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/deti-se-zdravotnim-postizenim.
  16. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4. 28 Kvalita života osob pečujících a osob se zdravotním postižením
  17. MPSV. Péče o děti v mikrojeslích. Budujeme mikrojesle - praktická příručka. Praha: MPSV, 2016. Dostupné z: http://mikrojesle.mpsv.cz/index.php/prirucka-pro-zrizovatele.
  18. MYŚLIWCZYK, I. Kryzys w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym - przeszłość czy teraźniejszość Niepełnosprawność. Poland, vol. Issue 6, 2011, pp. 34-50.
  19. OTAPOWICZ, D. Niepełnosprawność a jakość życia rodziny. Pogranicze. Studia Społeczne. Białystok, 2016, pp. 101-115. Přejít k původnímu zdroji...
  20. PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vyd. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5646-2.
  21. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice: Albert pro sdružení Podané ruce v Brně, 1999, 201 s. ISBN 80-85834-60-X.
  22. STRĄCZEK, K. Mamy z innej planety: historie kobiet, które urodziły niepełnosprawne dziecko. Wydawnictwo Znak, 2016, pp. 68.
  23. ŠPATENKOVÁ, N. Krize: psychologický a sociologický fenomén. Prague, Czech Republic, 2004, pp. 23-28.
  24. ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 340 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
  25. NOVÁK, T. Manželství jako trvalý stres. Praha: Grada, 2010. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247- 2799-8.
  26. VÁGNEROVÁ M., STRNADELOVÁ I., KREJČOVÁ L. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009, s. 15-46. ISBN 978-80-246-1616-2.
  27. ZEIDNER, M., ENDLER, N. S. Handbook of coping: theory, research, applications. New York: Wiley, 1996. ISBN 0471599468.
  28. HAICLOVÁ, Z. Role otce v rodině dítěte s postižením. Olomouc, 2017. Bakalářská práce (Bc.). Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta.
  29. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  30. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0030-7.
  31. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
  32. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
  33. VÉVODOVÁ, Š., IVANOVÁ, K. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4770-4.
  34. FREEMAN, R. D., BOESE, R. J., CARBIN, C. F. Tvé dítě neslyší?: Průvodce pro všechny, kteří pečují o neslyšící děti. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1992. 359 s.
  35. GAVORA, P. Elektronická učebnica pedagogického výskumu [online]. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010 [cit. 2019-01-07]. ISBN 978-80-223-2951-4.
  36. HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80- 7315-225-3.
  37. LENG, A. Quality of life in caregivers of a family member with serious mental illness: Evidence from China. Archives of Psychiatric Nursing, 2018. [online]. [cit. 2019-01-07]. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.apnu.2018.08.010 Přejít k původnímu zdroji...
  38. MICHALÍK, J. Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2957-1.
  39. MICHALÍK, J., VALENTA, M. Výzkum pracovních kompetencí osob pečujících o člena rodiny se zdravotním postižením na území hlavního města Prahy [online]. Olomouc, 2008 [cit. 2019-01-08]. Dostupné z: http://www.vcizp.cz/doc/vcizp-quality-life-zprava-celek.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  40. MPSV. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2006. [cit. 2018-12-30]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/7372/108_2006_Sb.pdf
  41. RICE, M. E., HARRIS, G. T. Law and Human Behavior. Comparing effect sizes in follow-up studies: ROC areas, Cohen's d, and r. 2005. [cit. 2018-12-31]. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s10979-005-6832-7 Přejít k původnímu zdroji...
  42. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978- 80-246-1318-5.
  43. VYMLÁTILOVÁ, E. Sluchově postižené dítě. In ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, c2006, 603 s. Psyché (Grada). ISBN 80-2471-049-8.
  44. CRONBACH, L. J. Coefficient Alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 1951 16(3), 297-334. Přejít k původnímu zdroji...
  45. ČSÚ. Vysoké školy [online]. © 2017 [cit. 27.7.2018]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/11292/32508276/1011_c04t44.pdf/90a075e8-7017-4313-af92-ac522e60ac27?version=1.0
  46. MU. 2017. Daleth: Knihovní brána pro zrakově postižené [online]. © 2014 [cit. 28.7.2018]. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/daleth/
  47. DUŠEK, L., PAVLÍK, T., JARKOVSKÝ, J., KOPTÍKOVÁ, J. Analýza dat v neurologii, XXIX. Spolehlivost (reliabilita) klinických testů. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 2001 74/107(5), 594-599, ISSN 1802-4041.
  48. EMMONS, R. A., McCULLOUGH, M. E. Highlights from the Research Project on Gratitude and Thankfulness [online]. © 2003 [cit. 27.7.2018]. Dostupné z: http://www.psy.miami.edu/faculty/mmccullough/Gratitude-Related%20Stuff/highlights_fall_2003.pdf
  49. FLEISS, J. L. Measuring nminal scale agreement among many raters, Psychological Bulletin, 1971 76 (5), 378-382, ISSN 1939-1455. 91 3/ Hodnocení prvků kvality života studentů se zrakovým postižením na vysoké škole Přejít k původnímu zdroji...
  50. CHYTRÝ, V., KROUFEK, R. Možnosti využití Likertovy škály - základní principy aplikace v pedagogickém výzkumu a demonstrace na příkladu zjišťování vztahu člověka k přírodě, Scientia in educatione, 2017 8(1), 2-17, ISSN 1804-7106. Přejít k původnímu zdroji...
  51. JOYCE, C. R. B., et al. Individual Quality of Life. UK: Psychology Press 2013 246 s. ISBN 978-9057024245. Přejít k původnímu zdroji...
  52. KOZEL R., Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0966-X.
  53. MŠMT. Analýza současné situace studentů se specifickými nároky na vysokých školách [online]. © 2013 - 2018 [cit. 27.7.2018]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/analyza-soucasne-situacestudentu-se-specifickymi-naroky-na
  54. MŠMT. Výkonové ukazatele, F: vysoké školy [online]. © 2013-2018 MŠMT [cit. 27.7.2018]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/data-o-studentech-poprve-zapsanych-aabsolventech-vysokych
  55. PELIKÁN, J. Komplexní pohled na metodologické problémy vědeckého šetření pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-1916-3.
  56. REGEC, V. Hodnotenie e-Prístupnosti v kontexte zrakového postihnutia na vysokých školách v Českej a Slovenskej republike. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-5104-6. Přejít k původnímu zdroji...
  57. SKUTIL, M., a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
  58. STRÁNÍK, A. Analýza a hodnocení chraptivosti v řečovém signálu: Dizertační práce. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2013. Vedoucí práce doc. Ing. Roman Čmejla, CSc.
  59. WHO. 2004. The World Health Organization Quality of Life-BREF [online]. © 2004 [cit. 23.4.2018]. Dostupné z: http://www.who.int/mental_health/media/en/76.pdf
  60. WHO. WHOQOL: Measuring Quality of Life [online]. © 2018 [cit. 30.8.2018]. Dostupné z: http://www.who.int/healthinfo/survey/whoqol-qualityoflife/en/
  61. WIKING, M. The Little Book of Hygge. UK: Penguin Books, 2016. ISBN 9780241283912.
  62. DRAGOMIRECKÁ, E., BARTOŇOVÁ, J. WHOQOL-BREF, WHOQOL-100: World Health Organization Quality of Life Assessment : příručka pro uživatele české verze dotazníků kvality života Světové zdravotnické organizace. Praha: Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-85121-82-4.
  63. GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3625-9.
  64. HNILICOVÁ, H., ed. Kvalita života: sborník příspěvků z konference, konané dne 25. 10. 2004 v Třeboni, Kongresový sál hotelu Aurora. Kostelec nad Černými lesy: Institut zdravotní politiky a ekonomiky, 2004. ISBN 80-86625-20-6.
  65. HRADILOVÁ, T. Kvalita života osob se sluchovým postižením: Quality of life of people with hearing impairment. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7290-967-4.
  66. HUDÁKOVÁ, A., MAJERNÍKOVÁ, L. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4772-9.
  67. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
  68. KURUCOVÁ, R. Zátěž pečovatele: posuzování, diagnostika, intervence a prevence v péči o nevyléčitelně nemocné. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5707-0.
  69. LUDÍKOVÁ, L. Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3827-6.
  70. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF. Přeložil Jan PFEIFFER, přeložila Olga ŠVESTKOVÁ. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1587-2.
  71. MICHALÍK, J. Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2957-1.
  72. MÜHLPACHR, P. Kvalita života seniorů. Brno: MSD, 2017. ISBN 978-80-7392-260-3.
  73. NOVÁK, T. Manželství jako trvalý stres. Praha: Grada, 2010. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2799-8.
  74. PAYNE, J. Kvalita života a zdraví. V Praze: Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
  75. Pečovat a žít doma je normální!: informace pro pečující, praktické rady a užitečné kontakty. I. vyd. Praha: Centrum pro komunitní práci střední Čechy, 2018. ISBN 978-80-87809-55-6.
  76. SLÁMOVÁ, R., MARKOVÁ, A., KUBÁČKOVÁ, P., ANTONOVÁ, B. Praktický průvodce koncem života: rozcestník pro nemocné a pečující. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1279-7.
  77. ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3223-7.